پخش زنده
امروز: -
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: براساس مصوبه هیئت دولت واردکنندگان خودرو به میزان خودروهای وارداتی ملزم به اسقاط خودروهای فرسوده هستند تا بتوانند مجوز شماره گذاری بگیرند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد حیدری در نشست خبری به مصوبه دولت برای خودروهای وارداتی اشاره کرد و افزود: براساس این مصوبه، برای خودروهای وارداتی که زیر 6 لیتر مصرف سوخت دارد یک خودروی فرسوده ، از شش تا 10 لیتر چهار خودروی فرسوده و 10 لیتر به بالا ، شش خودروی فرسوده باید اسقاط شود.
حیدری گفت: براساس این مصوبه تمام وارد کنندگان خودروها از 26 خرداد امسال موظف شدند به جای پرداخت هزینه گواهی اسقاط خودرو ، برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام کنند.
وی افزود : از 26 خرداد امسال تاکنون شرکت های وارد کننده خودرو 3800 خودروی فرسوده را از رده خارج و در سایت ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت کرده اند.
حیدری گفت:پیش بینی میشود تا پایان امسال حدود 400 تا 450 هزار خودروی فرسوده با مشارکت وارد کنندگان از رده خارج شود.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه به مهلت یک ماهه برای واردکنندگان خودرو برای پرداخت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: از تاریخ 26 خرداد تا 26 تیر امسال برای وارد کنندگانی که پیش از 26 خرداد برای واردات خودرو اقدام کرده اند، مهلت در نظر گرفته شده است تا برای پرداخت هزینه اسقاط خودروهای فرسوده در سایت ستاد حمل و نقل اقدام کنند.
حیدری افزود: در غیر این صورت از27 تیر باید به جای پرداخت هزینه برای از رده خارج کردن خودروی فرسوده ، همانند وارد کنندگان جدید اقدام کنند.
وی گفت: مهلت تعیین شده برای پرداخت وجه اسقاط به واردکنندگان خودروهایی که تا 25 خرداد خودرو آنها وارد کشور شده است تمدید نمی شود.
حیدری در ادامه به تشکیل کنسرسیون مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو اشاره کرد و گفت: این کنسرسیوم موضوع جمعآوری خودروهای فرسوده را با کمک واردکنندگان در دستور کار قرار داده است و تلاش خواهد کرد که بر قیمت بازار نیز کنترل داشته باشد.
وی به شرایط صدور مجوز مراکز اسقاط برای واردکنندگان خودرو اشاره کرد و افزود : به زودی تمام وارد کنندگان خودرو میتوانند درخواست مجوز مرکز اسقاط ارائه کنند که با بررسی امکانات واردکننده برای صدور این مجوز اقدام میشود.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه به فرایند جدید برای واردات خودرو اشاره کرد و گفت: با هماهنگیهای صورت گرفته کل این فرایند پس از صادرشدن گواهی اسقاط حداکثر 48 ساعت طول میکشد.
حیدری ادامه داد: هر کسی که کارت بازرگانی داشته باشد می تواند خودرو وارد کند.
آغاز مرحله جدید ثبت نام تاکسیهای فرسوده درون شهری
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه مرحله جدید ثبت نام اسقاط تاکسیهای فرسوده درون شهری از امروز آغاز شد ؛
افزود: دارندگان تاکسی های فرسوده مدل 83 به قبل می توانند با مراجعه به سازمان های تاکسیرانی شهرهای خود، در این طرح شرکت کنند.
وی گفت: در این طرح 60 هزار فقره وام 20 میلیون تومانی با نرخ 15 درصد ، به صورت 60 ماهه در اختیار دارندگان تاکسی های فرسوده قرار میگیرد.
حیدری افزود : همچنین پنج میلیون تومان نیز ارزش گواهی اسقاط و 300 هزار تومان ارزش لاشه خودرو نیز در این طرح محاسبه می شود.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در ادامه با بیان اینکه 80 هزار تاکسی فرسوده در کشور داریم ، گفت : اولویت با آن دسته از مراجعهکنندگانی است که زودتر ثبت نام کنند.
حیدری افزود : با هماهنگیهای صورت گرفته قرار است سمند ای اف سون(EF7 ) جایگزین تاکسیهای فرسوده شود .
وی گفت: خودرو تیبا که قرار بود وارد ناوگان تاکسیرانی شود، به تایید شورای عالی ترافیک نرسید.
حیدری افزود: خودرو (MVM 530 ) نیز برای تاکسیهای برون شهری در نظر گرفته شده است.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در ادامه به تعداد خودروهای فرسوده در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 940 هزار خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که از این تعداد 450 هزار خودرو مربوط به خودروهای سواری با عمر بالای 20 سال و 490 هزار خودرو نیز مربوط به وانتبار با عمر بالای 15 سال است.
وی افزود : برابر مصوبه هیئت دولت خودروهایی که به سن فرسودگی نرسیده باشد اگر مجوز معاینه فنی نداشته باشند فرسوده محسوب می شوند.
حیدری درباره مصوبه دولت مبنی بر الزام تولیدکنندگان داخلی خودرو برای اسقاط خودروهای فرسوده گفت: بر اساس مصوبه دولت تمام تولیدکنندگان خودروهای داخلی موظفند معادل 30 درصد از تولیدات ماهانه خود را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اختصاص دهند.
وی افزود : هم اکنون، تولیدکنندگان داخلی از جمله ایران خودرو از سال های گذشته از ستاد مدیریت سوخت 110 میلیارد مطالبه دارند که پس از تسویه با آنها قطعاً خودروسازان داخلی نیز وارد عرصه خروج خودروهای فرسوده خواهند شد.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در پاسخ به سؤالی که چرا این ستاد مانند گذشته برای دریافت وجه گواهی اسقاط از واردکنندگان خودرو اقدام نمیکند، گفت: ستاد در سنوات گذشته کار اجرایی میکرد که از نظر دولت محدودیت هایی برای این امر وجود داشت، لذا تصمیمگرفتیم خود واردکنندگان رأساً وارد عرصه خروج خودروهای فرسوده شوند.
وی در ادامه از ممنوعیت خرید و فروش و نقل و انتقال گواهی اسقاط برای واردکنندگان خودرو خبر داد و افزود : برای جلوگیری از دلالی گواهی اسقاط ها، هر شرکتی میتواند از گواهی اسقاط خودروهایی که خودش آنها را از رده خارج کرده است برای واردات استفاده کند.
حیدری با بیان اینکه سایت ثبتنام متقاضیان خودروهای فرسوده همچنان فعال است، گفت: دارندگان خودروهای فرسوده میتوانند برای ثبتنام در این سامانه اقدام کنند.
وی افزود : در دو ماهه نخست امسال، اطلاعات 12 هزار خودرو وارداتی در ستاد حمل و نقل و سوخت تأیید و برای شمارهگذاری ارسال شده است.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش نرخ خودروهای فرسوده نیز گفت : گواهی اسقاط خودرو در تاریخ 92/7/14 افزایش نرخ داشته است طوری که خودروهای فرسوده سواری از یک و نیم میلیون به دو و نیم میلیون ، وانت پیکان یک تنی از یک میلیون به دو میلیون ، وانت پیکان بالای یک تن از دو میلیون به سه میلیون افزایش نرخ داشته است .