پخش زنده
امروز: -
هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان گفت: پس از ترور جمعی مردم لبنان، بین سنی، شیعه و تمام ادیان در لبنان وحدت و همگرایی بی سابقهای شکل گرفت که برای دفاع از لبنان و فلسطین اعلام همبستگی کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر، آخرین تحولات لبنان و فلسطین را با حضور آقای شیخ زهیر جعید، هماهنگ کننده جبهه عمل اسلامی لبنان و آقای سیدعلی فضل الله، امام جمعه بیروت بررسی کرد.
ماهیت رژیم صهیونیستی قتل و جنایت است
سؤال: رژیم صهیونیستی وانمود میکند که با حزب الله لبنان در جنگ است و در تازهترین اقدام ترور دسته جمعی مردم لبنان را اجرایی کرده است، مردمی که در بینشان کودک ۱۰ ساله هم حضور داشته است که مورد هدف قرار گرفته است. چرا رژیم صهیونیستی بعد از مردم غزه، حالا مردم لبنان را ترور میکند؟
شیخ جعید: ماهیت این رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس و شکل گیری قتل و جنایت است و این مسئلهای تازهای نیست که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت علیه کودکان و زنان میشود. این موضوع، موضوع دینی و عقیدتی رژیم صهیونیستی است. به همین علت رژیم براساس تلمود و آموزههایی که گفته است که باید غیر یهودیان مانند حیوانات رفتار کرد؛ بنابراین این موضوع جدیدی برای رژیم صهیونیستی نیست، بلکه از زمان تأسیس و شکل گیری به این کشتارها ادامه داده است، کشتارهای دیر یاسین و کشتارهای دیگر که در نهایت آن جنایتهای صبرا و شتیلا که در آن بیش از ۴ هزار نفر از غیرنظامیان لبنانی و فلسطینی را به قتل رساند و پس از آنکه نیروهای مقاومت فلسطین از مناطق خود خارج شدند، آنها را به قتل رساند؛ بنابراین موضوع جدیدی نیست، قبل از طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی همیشه در نوار غزه، کرانه باختری، قدس و حتی در لبنان نیز ماهیت این رژیم را شاهد بودیم، در ارتکاب جنایت ها، در ارتکاب انواع جنایت علیه مردم لبنان در هر جایی از کشور؛ بنابراین صحنههایی که از کودکان دیشب و روزهای قبل میبینیم، مسئله جدیدی نیست. این موضوع در سازمان ملل نیز مطرح شد و رژیم صهیونیستی به این مرکز، به این نهاد حرمتی قائل نشد و بیش از ۴۷۰ کودک و زن را هدف حمله قرار داد و آنها را بیگناه به قتل رساند؛ بنابراین کشتار دیروز و پریروز، موضوع جدیدی نیست، از همان روز طوفان الاقصی ادامه دارد. روستاهای جنوب لبنان همیشه در معرض حملات قرار داد و بسیاری از زنان و کودکان هدف تجاوزگریهای رژیم صهیونیستی قرار میگیرند و کشته میشوند. اما آنچه که دیروز روی داد، جنایت کاملاً رسمی از سوی رژیم صهیونیستی به شمار میرود، زیرا مسئله جدیدی که در اینباره بود، این دستگاههای پیجرها که فقط در نزد نیروهای حزب الله و مقاومت نبود، بلکه در بیمارستانها و در درمانگاهها بود و بسیاری از پزشکان و پیرا پزشکان و پرستاران چنین دستگاههایی را همراه داشتند و بسیاری از غیرنظامیان در نهادهای مختلف، نهادهای اجتماعی و خدماتی، چنین دستگاههایی را به همراه داشتند؛ بنابراین یک کشتار گروهی علیه غیرنظامیان به شمار میرود که باید رژیم صهیونیستی بر همین اساس محاکمه شود، اما متأسفانه و صد البته متأسفانه، جهانیان که بر آن ظالمان حکومت میکنند، حاکم هستند، از رژیم صهیونیستی حمایت میکنند و دولت شرارت آمیز امریکا همیشه از رژیم صهیونیستی حمایت میکند و مانع از محکومیت رژیم صهیونیستی در سازمانها و نهادهای بین المللی میشود. آنچه که در ضاحیه رخ داد، در جنوب لبنان رخ داد، طی روزهای گذشته و آنچه که در نوار غزه رخ میدهد، در واقع نتیجه و برآیند حمایتها و بلکه شراکت امریکا در قتل آنها به شمار میرود؛ بنابراین آنچه که رخ داد، یک اقدام صهیونیستی نیست، بلکه قتل عامی است که ماهیت امریکایی و غربی دارد که در آن زنان و مردان و افراد مسن ما به قتل میرسند.
سؤال: آقای فضل الله، شیخ جعید به بخشی از اهداف رژیم صهیونیستی در ایجاد این تنش، ناآرامی و انجام این جنایت اشاره کردند. اما میخواهیم راجع به اهداف رژیم صهیونیستی در ترور جمعی مردم لبنان بیشتر صحبت کنیم و ببینیم که اهداف این رژیم از این اقدام و این جنایت هولناک چیست. آیا رژیم صهیونیستی به دنبال فرار از تنگنایی است که با آن مواجه شده است در موضوعات مختلف، مثلاً در غزه؟
فضل الله: رژیم صهیونیستی اکنون با یک بحران و جنگ فرسایشی از طرف لبنان مواجه است، به این علت که مقاومت تصمیم گرفته است که درکنار ملت فلسطین بایستد و مانع از تحقق اهداف و تحقق پیروزی برای رژیم صهیونیستی شود و مقاومت در این مسیر گام برمی دارد. به همین علت ما میبینیم که اکنون رژیم صهیونیستی در یک بحران به سر میبرد. به ویژه اینکه این رژیم شهرکها و شهرک نشینها را از شمال فلسطین اشغالی خارج کرد و یک مشکل و یک اهرم فشاری بر خود تشکیل داد. در نتیجه بسیاری از این شهرکها به سران رژیم صهیونیستی اهانت میکنند و به آنها فحش میدهند به علت شرایط دشواری که دارند؛ بنابراین این رژیم با یک بحران داخلی مواجه است، کما اینکه رژیم به علت توانمندیهایی که مقاومت به منصه ظهور رساند، نشان داد و بسیار تأثیرگذار بر روحیات رژیم صهیونیستی و نیروهای رژیم صهیونیستی داشت، رژیم خود را باخته است و در یک بحران به سر میبرد و در نتیجه ما میبینیم که تلفاتی که در صفوف دشمن ایجاد شده است، بسیار زیاد است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی درصدد اعمال فشار بر عرصه لبنان است. رژیم در کنار تلاشهای خود افزون بر این به دنبال انقام گیری از لبنانیها هستند، زیرا لبنانیها سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی را شکست داده اند و او را تحقیر کرده اند؛ بنابراین رژیم در داخل خود نوعی حس تخریب دارد، به دنبال انتقام جویی از لبنانیها است، لبنانی که امروز درکنار نوار غزه ایستاده است؛ بنابراین پرواضح است که رژیم صهیونیستی اکنون جنگ خود را برای بازگرداندن شهرک نشینان به مناطق شمالی پیش میبرد و تلاش میکند آنها را به سر جای خودشان برگرداند، این هدف هدف واهی رژیم صهیونیستی است. این رژیم در این خصوص و در این مسیر، از سلاحهایی استفاده میکند که به نتایج و برآیند تلفات و برآیند قتل آنها توجه ندارد. رژیم همیشه مقاومت را میبیند که مقاومت همیشه پایگاههای نظامی دشمن را هدف قرار میدهد، اما مقاومت پایگاههای رژیم صهیونیستی را قرار میدهد و از سوی دیگر رژیم مردم بیگناه را هدف قرار میدهد، رژیم در فشار شدیدی قرار دارد. به همین دلیل طی دو روز گذشته ما دیدیم که فقط نیروهای حزب الله را هدف قرار نداد و رژیم به دنبال هدف قرار دادن همه غیرنظامیان و همه شهروندان است و این دستگاهها و این پیام رسانهایی که رژیم آنها را منفجر کرد، در هر خانه و کاشانهای و در بین کودکان، زنان و مردان وجود دارد و در آن رژیم همه زنان و کودکان و افراد مسن را هدف قرار داد؛ بنابراین رژیم از هیچ اقدام جنایتکارانهای ابایی ندارد، رژیم تلاش میکند در این مسیر گام برمی دارد، اما تصور نمیکنم که رژیم بتواند به نتیجه و به اهداف خود برسد. رژیم در رسیدن به اهداف خود ناکام و شکست خورده مانده است. میبینیم که مقاومت ایستاده است، مقاومت براساس احساس مسئولیت انسانی و اخلاقی و مسئولیتهای دینی خود درکنار ملت فلسطین در نوار غزه ایستاده است. در بعد لبنان و مردم لبنان این هوشیاری و بصیرت وجود دارد که اجازه ندهند دشمن به اهداف خود برسد و در نتیجه درکنار ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه ایستاده اند و رژیم تلاش میکند مردم لبنان را تحت فشار قرار بدهد، برای مردم مشکل ایجاد کند. ما میبینیم که مردم لبنان به همین علت در معرض هدف رژیم صهیونیستی قرار دارد و مردم لبنان و مقاومت اجازه تحقق اهداف خود را علیه فلسطینیها و همچنین در لبنان و همچنین در سراسر کشورهای عربی و اسلامی نخواهند داد. نکته دیگر اینکه باید در اینباره اشاره کنم این است که مردم لبنان و مقاومت اجازه نمیدهند که رژیم در غزه و در جنوب لبنان پیروز شود. به همین علت رژیم به دنبال ایجاد مشکل برای مردم لبنان و سراسر کشورهای عربی و اسلامی است.
سؤال: آقای شیخ جعید، جناب فضل الله اشاره کردند که مردم لبنان اجازه پیروزی به رژیم صهیونیستی را نمیدهند. ما گستردهتر کنیم، جبهه مقاومت اجازه پیروزی و رسیدن به اهداف رژیم صهیونیستی را هرگز نخواهد داد. ما بعد از ترور دسته جمعی مردم لبنان توسط رژیم صهیونیستی میبینیم که یک همبستگی یا یک وحدتی بین گرایشهای مختلف مردم در لبنان اتفاق میافتد. شیعه، سنی، مسیحی درکنار هم و با وحدت بیشتر قرار میگیرد. فکر میکنید به وجود آمدن چنین فضایی در لبنان چقدر در مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی و نکتهای که جناب فضل الله به آن اشاره کردند، ناکام گذاشتن این رژیم در رسیدن به اهداف اش مؤثر است؟
شیخ جعید: البته مردم لبنان واقعاً و به صورت کاملاً حقیقی مردم مقاوم هستند. زمانی که از مسلمانان سخن گفته میشود، من باید به صراحت و شفاف عرض کنم که از زمان اشغالگری و تأسیس اشغالگری در فلسطین اشغالی که با این رژیم مبارزه کرده است در منطقه، کسانی که مبارزه کرده اند، بیشتر سنی بوده و اهل تسنن بوده اند. اهل تسنن اهل مقاومت بوده اند، اهل رویارویی و نبرد و مواجهه با این رژیم صهیونیستی بوده اند. در واقع مردم اهل تسنن در سطح عربی و اسلامی، با هر دعوتی برای جهاد و حمایت از فلسطین و آزادسازی مسجدالاقصی همراهی کرده اند و حتی اگر این دعوتها از مراجع دینی باشد. مثلاً در دهه شصت قرن گذشته و دهه هفتاد، همراه با انقلاب مصر، عبدالناصر و ناصری که لائیک و سکولار بودند و اسلامی نبودند، دعوت آنها را ملتهای اسلامی اجابت کرده و ملتهای اهل تسنن در خیابانها در اجابت به دعوتهای عبدالناصر وارد شدند و فریاد نه صلح، نه به رسمیت و نه به مذاکرات با این رژیم را سر دادند. از همین جا باید بگویم که نبرد، نبرد بصیرت زدایی از ملت تسنن بوده است و متأسفانه باید بگویم که در این زمینه دشمن پیروزیهایی را کسب کرد و توانست مصر را از دایره درگیری خارج کند، اردن را از دایره درگیری و نبرد خارج کند و این اکثریت مسلمانان سنی اکنون خارج از دایره نبرد هستند و در لبنان نیز چنین روشهایی به کار گرفته شد و حادثه ترور نخست وزیر رفیق حریری، فقط با هدف کنار گذاشتن، خارج کردن مسلمان اهل تسنن از دایره درگیری صورت گرفت، او قویترین نخست وزیر در تاریخ لبنان بود. ما در همین باره طی مراحل مختلف ظلمها و جفایی از سوی دو جمهور از برخی از ملتها دیدیم. بله مراجع دینی و سنی در این عمل تلاشگر بودند و تلاش کردند و در خط وحدت و همبستگی تلاش کردند، اما متأسفانه باید این نکته را بگویم که طرح اختلاف افکنی بین اهل تسنن تا حدودی موفق بود. آنچه که طی دو روز گذشته و پیش از آن با آغاز طوفان الاقصی آغاز شد، این بود که مردم به اصل و ریشه خود، به اصول خود، به مبانی مقاومت خود، بازگشته اند. به همین علت در مناطق سنی نشین، در کشورهای مختلف، شاهد تظاهرات گسترده برای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و در کرانه باختری بوده ایم. مشارکت علماء، علمای شیعه در مناطق سنی و علمای دیگر اهل تسنن بودیم و شعارهای انقلابی از مقاومت اسلامی سر داده شد؛ بنابراین این وضع، اما به سراسر اهل تسنن تصری پیدا نکرد، اما دیروز و پریروز دیدیم که رویکرد جدید بین وحدت بین سنی و شیعه در لبنان را شاهد بودیم و به گونهای که حتی بین لبنانی با تمام گرایشها و با تمام ادیان چنین وحدت و همبستگی و همگرایی شکل گرفت و همه وارد عرصه شدند و اعلام کردند که میخواهند جان خود را برای کسانی فدا کنند که خون خود را برای دفاع از لبنان و فلسطین فدا میکنند؛ بنابراین در پس ذهن آنها فلسطین شیعه نیست، بلکه سنی است و بلکه حزب الله و مقاومت اهل شیعه هستند، این همگرایی و وحدت بی سابقه بود. اهل ساکنان جنوب، ما فقط از حزب الله و جنبش عمل صحبت نمیکنیم بلکه احزاب و جریانهای دیگری نیز وجود دارد، درست است که حزب الله و اصلا این نوع نگاه این نیست که حزب الله به کدام گرایش و حزب عمل به کدام گرایش وابسته است، بلکه مردم به طور گسترده برای دفاع از مقدسات و سراسر و ملیت کشور به پا خواسته اند و از همین جا باید بگویم که برادران مان در شیعه خانههای خود و کودکان خود را و زنان خود را فدا میکنند و کارهای خود را تعطیل کردند و فعالیتهای آنها همه چیز نابود شده است برای آنها و به همین علت ریختن این خونها، هزاران نفر از این افرادی که خون شان ریخته شده است، احساس به وحدت اسلامی در بین این ملت احیا کرد و ملت پی به اصالت و ریشه خود پی بردند و بر این ضرورت وحدت و همبستگی تاکید کردند. سید نصرالله تاکید کردکه آن چه که رخ داد تاکید بر وحدت و همبستگی بود که پیشرو در مدرسه سید فضل الله بود، ما به عنوان یک مکتب تجمع علمای مسلمان که از سال ۱۹۸۲ شکل گرفت و پس از انقلاب در لبنان این تجمع ما شکل گرفت و بر پیروی از انقلاب اسلامی و امام خمینی امروز ما شاهد مصداق و نمود و نمونه این راه در بیداری امت اسلامی میبینیم، زمانی که اختلافهای خود را کنار گذاشته اند در برابر این دشمن شرور، این وضع و شرایط استثنائی است، بسیار متفاوت است، میدانیم که رژیم صهیونیستی و در پشت آن آمریکا و برخی رژیمهای عربی و قصه پرغصه هم همین است که بعضی از این آن مانع از وحدت و همبستگی میشوند و براساس فتنه و برای فتنه افکنی و اختلاف افکنی تلاش میکنند، همانها برای اختلاف فتنه و جلوگیری از به نتیجه رسیدن تلاش میکنند. اما مردم در مرحله کنونی بر ضرورت وحدت تلاش میکنند و مردم لبنان در همین چارچوب عمل کردند.
رژیم صهیونیستی بدون مجازات باقی نخواهند ماند
سوال: جناب فضل الله برویم سراغ یکی از بخشهای سخنرانی دبیرکل حزب الله امروز سید حسن نصرالله که زمان پاسخ و شکل پاسخ تاکید و اشارهای داشتند، پاسخ لبنان و محور مقاومت نسبت به جنایتی که از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، چه خواهد بود؟
فضل الله: شکی نیست که این مسئله بدون مجازات باقی نخواهند ماند و مقاومت اجازه نمیدهد که هدف قرار بگیرد و هدف قرار ندهد، مقاومت نمیخواهد ملت و مردم در رنج باشند و بدون این که دشمن رنج ببیند. مقاومت براساس حکمت و درایت عمل خواهد کرد و آن چه که روی داد، لازم است که اشاره کنم که واکنش حتما نظامی نخواهد بود، بلکه عملیات نظامی همچنان ادامه دارد و همین الان هم عملیات و واکنش نظامی ادامه دار است و متوقف نخواهد شد، اما اقدام امنیتی باید با اقدام امنیتی پاسخ داده شود و این طبیعت اقدام به دست ما نیست و مقاومت است که باید تصمیم بگیرد نحوه و شکل و شیوه و شگردی که به کار خواهد گرفت، مربوط است به درایت مقاومت، این اقدام جنایتکاران دشمن بدون پاسخ نخواهد ماند و دشمن ازاین مجازات به خود فرار نخواهد کرد و بی مجازات نخواهند ماند، مردم در شرایطی هستند که انتظار پاسخ به دشمن خواهند بود و همیشه به حکمت و درایت مقاومت اطمینان و اعتماد داریم، مقاومتی که در واکنشهای خود با شیوهها و شگردهای مختلف پاسخ خواهد داد در حمایت از ملت خود و این چیزی است که روی خواهد داد و طبیعی است که روی خواهد داد، آن چه رخ دارد تاثیر بسیار عمیقی بر لبنانیها گذاشت، همه لبنانی اینها را میگویند و در نتیجه لبنانیها متاثر شدند و سبب شد که مقاومت و بستر جمعیتی مقاومت هر چه بیشتر از مقاومت حمایت کند، بی شک بسیار تاثیرگذار بود این جنایت صورت گرفته و در نتیجه مقاومت و بستر مقاومت و مردم مقاومت به این پاسخ خواهد داد و سبب سرافرازی و سربلندی ملت خواهد شد و مقاومت در این خصوص با موضع گیریهایی که اتخاذ خواهد گرفت به آن پاسخ خواهد داد.
سوال: تندیسی روی میز است، راجع به این تندیس و نمادهایی روی آن هست بیشتر برای توضیح میدهید که چیست؟
جعید: این نقشه از نهر تا بحر است، بعضیها از فلسطین ۱۹۶۷ صحبت میکنند و قدس فقط مسجد الاقصی نیست، منطقه شرق مسجد الاقصی بلکه مسجد الاقصی در عبودی است، ما میخواهیم این را بگوییم که فلسطین، سراسر فلسطین، سراسر تاریخ، سراسر فلسطین تاریخی و به همین علت این نقشه پیش روی جهاد ما و آزادسازی قدس و نماد آزادسازی قدس در نزد مسلمانان عمل میکنیم که بین مسجد الحرام و مکه مکرمه و مسجد الاقصی در فلسطین براساس این رهیافت و رویکرد این نقشهای که در این جا میبینید نشان میدهیم و تاکید میکنیم که مقاومت امتیاز نخواهد داد، عقب نشینی نخواهد کرد، مقاومت مقاومت خواهد بود و برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تا ریشه کردن آن تلاش خواهد کرد و اسرائیل در واقع غدهای سرطانی است. همان طورکه امام خمینی (ره) بر آن تاکید کرده است و باید از بین برود و این رویکرد و اهدافی است که در جوامع و در بین فرزندان خود ترویج میدهیم که به صورت قطعی ثابت شده است این رژیم به دنبال نابودکردن همه ماست و تفاوتی بین سنی و شیعه و طوایف مختلف قائل نیست، دیروز شاهد بودیم که زنی ترکیهای بود و تابعیت آمریکا داشت، اما این تابعیت آمریکایی داشتن کمکی بر آن نکرد و رژیم او را به قتل رساند و از این جا باید نتیجه بگیریم که چگونه کشورهایی که همیشه دوگانه عمل میکنند و همیشه دم از حقوق بشر میزنند و این که آمریکا هیچ گونه درخواست تحقیق و اجرای تحقیق در این باره نکرد و خواستار تحقیق در این باره این شهیده نکردند، کسانی که فلسطینیها را به قتل میرسانند در واقع اگر یک گربه آمریکا را بکشند، فلسطینیها اگر حتی یک گربه و یا حیوان فلسطینیها را بکشند، دنیا زیرو رو میکنند، به همین علت ما همیشه میگوییم که امت اسلامی همگی باید براساس مسائل محوری خود ایفای نقش داشته باشند و بیش از ۴۰ هزار نفر اکنون شهید شدند، شهدای غیر نظامی در نوار غزه، تازمانی که ما از شهدا صحبت میکنیم عدد و رقم زیاد شود، خیلی از خانوادهها به کلی از بین رفته اند، کودکان و زنان از بین رفته اند و این آوارگی و خرابی و این گرسنگی و این عطشی که وجود دارد در این میان هیچ تحرکی از عالم اسلامی و عربی نمیبینیم. به همین علت باید تاکید کنم که اسلام آیا نماز و روزه است، بله، اما صرفا مظهر و نماد نیست، بلکه مسلمان برادر مسلمان به شمار میرود و نباید برادر خود را تنها بگذارد، آیا امروز مسلمانان و عربها، براداران خود را در نوار غزه تنها میگذارد، این سوالی است که مطرح میشود.
رژیم صهیونیستی برای تفرقه بین شیعه و سنی تلاش می کند
سوال: درخواستهایی که میشود، مواضعهایی که مطرح میشود در مورد تحرک بیشتر جهان اسلام در موضوع فلسطین، برگزاری نشستهایی مثل نشست کنفرانس وحدت اسلامی چقدر در اهمیت و یا مورد توجه بیشتر قرار گرفتن مسئله فلسطین به عنوان محوریترین مسئله جهان اسلام میتواند موثر باشد؟
فضل الله: خوب این کنفرانس که همچنان در حال برگزاری است، خواستار ضرورت همکاری و همفکری و هم افزایی بین مسلمانان است، این که مسلمانان باید مسائل مشترک خود را مورد اهتمام و توجه قرار دهند، بدان توجه خاصه داشته باشند. این که نباید به یک مذهب خاصی توجه داشته باشند، بلکه مسائل محوری متعلق به همه مسلمانان است و این که مسلمانان به این مسائل مشترک بدور از اختلافات خود توجه داشته باشند، چه از لحاظ عقیدهای و چه از لحاظ تاریخی باید مدنظر خود قرار دهند حقیقت و واقعیت برای آنها یک امری نمایان است.مسائلی که همیشه باید عامل نگرانی برای آنها باشد و این که براساس قواعد اسلام، موازین اخلاقی، موازین اسلامی، موازین انسانی عمل کنند و مسلمانان به غرب رفته اند، نباید تعهد خود را نادیده بگیرند و حتی میبینیم که آنها به عبادتهای دینی خود اقدام میکنند.خوب این امر لازم است، اما باید به مسائل مشترک و مسائل حاضر توجه و اهمیت داشته باشند، لازم است مسلمانان در این چارچوبها با همدیگر هم افزایی و هم فکری و همکاری داشته باشند.اکنون موضوعات اسلامی بسیار مطرح است در قدس، در مسجد الاقصی، مطرح است که نباید اسیر بماند، که شیخ اشاره کرد به موضوع مسجد الاقصی و موضوع مکه که کسانی که به مسجد الحرام میروند باید به مسجد الاقصی توجه داشته باشند که چه چالشهایی و چه تهدیدهایی آن را تهدید میکند و باید درباره این مسائل موضع گیری کرده و بی تفاوت نباشند.براساس مسئولیتهای دینی و واجب دینی آن هاست که مظلوم را حمایت کنند و در برابر دشمنان مسلمانان و کسانی که به مسلمانان و خاک اسلام و بخشی از اسلام اشغال کرده است آن را بایستند و کسانی که فریاد خواهی میکنند مسلمانان باید به ندای آن لبیک بگویند و به کمک او بروند. لازم است و یک ضرورت است همان طورکه نبی اکرم فرموده است که دربرابر ظلم و ستم و جور ایستاد وبرای این که هر کسی که این کار را نکند گرفتار گرفتاریهای سلطان جائر میشود و مسلمانان بنابراین باید این آموزهها در عمل از سوی مسلمانان اجرایی شود و مسلمانان باید در برابر ظلم، جور، ظالم و کسانی که ستمدیدگان را مورد ظلم قرار میدهند بایستند و به صورت مشترک، زیرا رژیم صهیونیستی فقط برای جلوگیری از وحدت و همبستگی و پیشرفت علمی و ایجاد فتنه در بین مسلمانان شکل گرفته است و مانع از استقلال و آزادی مسلمانان شکل گرفته است و استکبار جهانی این رژیم را ایجاد کرده است، زیرا این منطقه دارای ثروتهای مادی و انسانی است و این یک مسئولیت برای مسلمانان به شمار میرود و مسلمانان باید حول مسائل مشترک تاکید کنند و همه مسلمانان و همه طوایف اسلامی یک خط سیر واحدی برسند در این خصوص و نقشه راهی در این خصوص برای خود ترسیم کنند، چه راهی برای رفع نگرانیهای موجود، نگرانیهایی که در بین مسلمانان وجود دارد.بین مذاهب، بین طوایف، بین جنبشها، بین جریانهای مختلف وجود دارد، باید این مسائل و این نگرانی در بین امت اسلامی رفع شود تا به یک خط سیر و به یک وحدت برسند و ما این وحدت را در این رویارویی باید ببینیم و نباید تفاوتی بین شیعه و سنی و زیدی یا گروههای دیگر باشد.تا به نتیجه و برآیند مطلوب در ارتباط با آموزههای اسلامی برسیم، نباید در این خصوص اقداماتی صورت گیرد که این به همکاریها و هم افزاییها بین امت اسلامی لطمه بزند.نباید مسلمانان از یکدیگر هراس داشته باشند نباید دل مسلمانها و گروههای مختلف، مذاهب و طوایف مختلف از یکدیگر دل نگران باشند، باید این نگرانیها بین اینها رفع شود.تصور میکنم که همکاری ممکن است، اما باید این نگرانیها و دغدغهها بین مسلمانان و بین گروههای مختلف مسمانان وجود دارد و دشمنان برای تشدید این نگرانیها تلاش میکنند در جهت ایجاد تفرقه، این نگرانی ها، این دل واپسیها باید از بین برود؛ بنابراین در این خصوص باید بیافزایم که کنفرانس سازمان همکاری در این باره نقش محدودی دارد و در واقع نقشهای شکلی دارد، اما لازم است در سطح گسترده عمل کند البته در این خصوص تلاشهایی صورت میگیرد، اما باید این تلاش افزایش یابد تا ما به یک همکاری، هم افزایی و همبستگی کامل برسیم.ما همیشه تاکید کردیم که نباید به مسائل غیر از مسائل مشترک فکر کنید بلکه باید به مشکلات و مسائل مشترکی که برای همه نگران کننده است فکر کنید.
مجری: جناب فضل الله، شیخ جعید ما بسیار علاقهمند بودیم در موضوع تحولات لبنان و مهمترین مسائل فلسطین و آن چه که مورد تاکید هم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم مورد تاکید در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی یعنی مسئله و موضوع مهم وحدت در جهان اسلام برای مقابله و مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی هست، ساعتها با شما صحبت کنیم و گفتگو کنیم، اما مجال ما در این گفتگو به پایان رسید، اما متشکرم از شما دو بزرگوار به واسطه شرکت در این کنفرانس بین المللی و البته در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی ویژه خبری، آرزوی پیروزی و موفقیت دارم برای جبهه مقاومت اسلامی و حزب الله برای نابودی رژیم صهیونیستی و جنایت هاش.