• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۵۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
علمی و فرهنگی » فرهنگ عمومی

تغییر کتاب‌های درسی از اولویت‌های نقشه جامع تمدن اسلامی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: فرزندان ما تا ۱۶ هزار ساعت در مدارس کنونی تحصیل می‌کنند، ولی بسیاری از اطلاعات مرتبط با زندگی را یاد نمی‌گیرند، لذا ما باید کتاب‌های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم.

تغییر کتب  از اولویتهای مهم نقشه جامع تمدن اسلامی ست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه بیست و یکم بهمن ماه ۱۴۰۲ ميزبان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در استودیو شبکه خبر و مجید مطهری نژاد استاد دانشگاه  به صورت ارتباط تصویری بود. 

مقدمه مجری: فردا چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران است. مسیر انقلاب اسلامی مطرح می‌شود رسیدن به نقطه مطلوب تمدن اسلامی است. امروز همان طور که در خبر‌ها داشتیم در راستای تداوم بخشی به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، نشست استماع نقشه جامع تمدن اسلامی برگزار شد. در برنامه امشب با حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به مرور برخی از این دستاورد‌ها و محتوای نقشه جامع تمدن اسلامی بپردازیم و به این سوالات پاسخ دهیم که ضرورت فهم تمدنی از انقلاب اسلامی چیست، انقلاب اسلامی مردم ایران پس از چهل و پنج سال چه فاصله‌ای با این نقطه مطلوب دارد؟ در آستانه یوم الله بیست و دوی بهمن هستیم. این ایام را به شما تبریک عرض می‌کنیم. لحظات پایانی ما با بینندگان شبکه یک است، اجازه می‌خواهم که از بینندگان ارجمند شبکه یک خداحافظی کنیم، اگر تمایل دارید برای دیدن این برنامه که به نقشه جامع تمدن اسلامی می‌پردازد، از طریق شبکه خبر همراه ما بمانید.

سوال: آقای کشوری در ابتدا بفرمایید ماهیتا نقشه جامع تمدن اسلامی چیست و چه حوزه‌هایی را در برمی گیرد؟
کشوری: از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خیلی تشکر دارم برای این که بعد از مدت‌ها به این سوال خیلی مهم پرداختند، همان جوری که جنابعالی فرمودید افق آینده جمهوری مبارک اسلامی ما دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی است و رهبران انقلاب ما نقطه غائی حرکت ما را دستیابی به نقشه نوین تمدن اسلامی تعریف کردند و ما باید با این شاخص و شاغول حرکت‌های خودمان را تنظیم کنیم و به آن سمت حرکت بکنیم لذا ما برای این که هدف تمدن سازی گم نشود و خدای نکرده بعضی از مسئولین، بعضی از نخبگان آن را اشتباه نگیرند با اهداف دیگری مثل اهدافی که در سند توسعه پایدار بیست سی مطرح شده است، با کمک مجموعه‌ای از جریان‌های تمدنی در شهر قم یک نقشه‌ای را برای تسهیل حرکت و تسریع حرکت نظام مبارک جمهوری اسلامی به سمت هدف متعالی تمدن اسلامی تعریف کردیم.

امروز در محل سرچشمه تهران مجموعه‌ای از نخبگان، از جریان‌های مختلف تمدنی جمع شده اند و در محضر این نخبگان عزیز کشورمان ما محور‌های اصلی نقشه جامع تمدن اسلامی را بررسی کردیم. مشخصا این نقشه جامع تمدن اسلامی به سه تا سوال مهم در حوزه تمدن سازی پاسخ می‌دهد. سوال اول این است که برای دستیابی به نقشه جامع تمدن اسلامی از روش تحقیق پوزیتیويستی استفاده بکنیم یا باید یک روش تحقیق جدید در حوزه مطالعات اجتماعی خودمان به کارگیری بکنیم. من نمی‌خواهم به این سوال به نحو تفصیلی بپردازم این جاش در در جلسات نخبگانی است ولی فقط اشاره می‌کنیم ما در حوزه علمیه قم معتقد هستیم الزام اول برای دستیابی به نقشه جامع تمدن اسلامیداشتن یک روش تحقیق جدید است، روش تحقیق‌های پوزیتیوسیمی معادلاتی را تولید کرد که بعد از تمدن مدرنیته تجربه خودشان را پس دادند، بنابراین ما نیاز داریم که روش مطالعه ارتقا و تکامل بدهیم، روش مطالعه نیاز دارد به این یک عقلانیت عمیق تری در آن درج بشود، لذا ایده روش تحقیق مبتنی بر اشراف را در حوزه علمیه قم به همه دانشگاه‌های کشور خودمادن در درجه اول و به دانشگاه‌های منطقه مقاومت پیشنهاد کردیم در درجه دوم.

سوال: این روش تحقیق آیا متناسب با روش تحقیق در دانشگاه هاست یا مغایر با آن هاست؟
کشوری: همان طور که عرض کردم روش تحقیق‌های فعلی منجر شده است به تولید یک معادلاتی که الان آن معادلات اجرای آن زندگی به چالش کشیده است؛ بنابراین در نقد روش‌های فکری، روش تحقیق‌های فعلی، این روش تحقیق جدید مطرح می‌شود و در واقع این روش تحقیق به ما کمک می‌کند عقلانیت مطرح در آیات و روایات را استخراج بکنیم و در همه حوزه‌های زندگی به کار ببندیم. خوب حالا یک سوال هست که، سوال دیگری که در نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است که باز من این سوال را هم خیلی خلاصه به آن جواب می‌دهم، این است که حوزه‌های اصلی تمدن سازی کدام است، اگر یک مسئولی در جمهوری اسلامی، یک نماینده مجلسی، یک وزیر بخواهد تمدنی فکر بکند، دقیقا باید روی چه حوزه‌هایی تمرکز بکند، نقشه جامع تمدن اسلامی به ما می‌گوید حداقل ۹ گروه مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد تا ما به سمت تمدن اسلامی حرکت بکنیم.

سوال: چه مسائلی مثلا؟
کشوری: مسائلی در حوزه امامت و مدیریت، در حوزه علم و فلسفه علم و طبقه بندی دانش، در حوزه مکاسب و تجارت و شغل، در حوزه نظم و تعیین وقت، در حوزه بیان، شعر و ادبیات و حوزه‌های دیگری که در این نقشه راه وجود دارد. پس سوال دومی که در نقشه جامع تمدن اسلامی به نحو تفصیلی به آن پاسخ داده شده است و من فقط به آن اشاره می‌کنیم این است که به صورت روشن برای اولین بار شاید ۹ تا حوزه تمدنی مطالعات تفصیلی را در مورد آن انجام داده است و به نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اجرایی کشور و همه مردم ایران پیشنهاد داده است، بعد از مطالعه این محور دوم در نقشه جامع تمدن اسلامی مخاطب ما به این نتیجه می‌رسد که باید در این حوزه‌های تمدنی فعالیت بکند و آن حالت کلی گویی که راجع به تمدن اسلامی در ذهن‌ها بود شکسته می‌شود، همان طور که من عرض کردم از نظر نقشه جامع تمدن اسلامی که در حوزه علمیه قم نوشته شده است ۹ گروه مسئله برای تمدن سازی باید مورد توجه همه نخبگان و مردم و مسئولان قرار بگیرد.

سوال: پیش از این که به ۹ محور یا پاسخ سوال دوم بپردازیم بفرمایید آن کلی گویی چه بوده است که الان دارید آنها را کنار می‌زنید؟
کشوری: متاسفانه بعضی‌ها وقتی راجع به انقلاب اسلامی فکر می‌کنند تمام تفکرشان در یک ساعت سخنرانی خلاصه می‌شود و ایده‌هایشان ایده‌هایی نیست که بتواند حوزه‌های مختلف زندگی را پاسخ بدهد، ما به این جریان‌ها اصطلاحا می‌گوییم جریان‌های کلی گو و جریان‌هایی که شعار می‌دهند. یکی از تاکیدات نقشه جامع تمدن اسلامی این بوده است از شعار دادن و کلی گویی فاصله بگیرد و واقعا بتواند یک نقشه کاربردی و عملیاتی را در اختیار نخبگان قرار بدهد، حالا یکی از مصادیق این کاربردی بودن این است که باید دقیقا حوزه‌های تمدنی معلوم بشود، حوزه‌های تمدنی از نظر ما ۹ گروه مسئله است، که آغازش مسئله مدیریت و امامت و سیاست است و آخرین گروه از مسائل تمدنی هم، مسئله پدافند غیر عامل و امنیت و نفی سبیل است. در مجموع در یک جمله من اگر بخواهم بگویم این ۹ گروه مسئله تا الان صد نظریه فقهی در مورد آن تولید شده است که الان کتاب‌های و گزارش‌ها و جزوات آن در دسترس است، پس بنابراین حداقل حرفی که ما می‌توانیم در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی بزنیم این است که تعریف و تصویر و تصمیم جدیدی در صد حوزه تمدنی ارائه داده است که این صد حوزه البته در یک تقسیم بندی کلان به ۹ گروه مسئله تقسیم می‌شود.

سوال: قدری راجع به خود این نظریه‌های فقهی توضیح بفرمایید که دقیقا چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد، متناسب با این نظریه‌ها آیا نظریه‌های جدیدی استحصال و استخراج شده است و متناسب با آنها ریل گذاری می‌خواهد بشود در این نقشه؟
کشوری: سوال سوم ما پاسخ سوال جنابعالی است یعنی درست است ما نقشه جامع تمدن اسلامی ۹ گروه مسئله و صد مسئله فقهی را مطرح کردیم ولی دوازده تا از این مسائل برای ما با قید فوریت مطرح و دارای اولویت فراوانی است. من اگر قدری از این مسائل را خدمت شما توضیح بدهم یک مقدار محتوای مطرح در نقشه جامع تمدن اسلامی برای شنوندگان و بینندگان فرهیخته شما بازتر می‌شود و ملموس‌تر می‌شود. ببینید همان طوری که عرض کردم از آن صد تا مسئله‌ای که در نقشه جامع تمدن اسلامی پیش بینی کردیم و معتقدیم همه شان مهم است برای دستیابی به تمدن اسلامی دوازده تا خیلی اولویت دارد، مثلا فرض بفرمایید ما معتقدیم برای دستیابی به تمدن اسلامی باید تحول در تقسیمات شهری اتفاق بیفتد. در تمدن اسلامی تقسیمات شهری بزرگ قابل قبول نیست و ما حتما باید تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم. مثلا الان اگر شما شهر تهران را بررسی بکنید مسئولین شهری، شهر تهران را تقسیم کردند به حدود سی تا منطقه یعنی در واقع تقسیمات بزرگ شهری را پذیرفتند، ما فکر می‌کنیم وقتی در تقسیمات شهری، تقسیمات بزرگ به پذیرش می‌رسد هم هزینه‌های اداری شهر بالا می‌رود، هم خدمات حاکمیت به مردم کاهشی می‌شود. اما اگر به جای تقسیمات شهری بزرگ برویم به سمت پذیرش تقسیمات شهری کوچک، مراد من هم از تقسیمات شهری کوچک محله است، مفهوم محله است، مثلا فرض بکنید بنا بر مطالعاتی که ما در سال نود و پنج در شهر تهران انجام دادیم. با توجه به شرایط فعلی شهر تهران، شهر تهران تقسیم شود به هزار محله شهری و کارکرد‌های زندگی محله‌ای در این محلات زنده بشود و برای آن برنامه ریزی شود.

سوال: چه تفاوتی است با آنچه الان است با آن نقشه‌ای که شما ملاحظه کردید؟
کشوری: به اصطلاح سمبلیک به مسئله محله محوری پرداخته می‌شود.

سوال: می‌خواهم بدانم چه مشخصه‌ای دارد آنچه که در ذهن شما و در ذهن این نقشه است اگر بیاید و تقسیم بشود به هزار محله چه اتفاقی برای مردم می‌افتد و چه تفاوتی با آنچه الان هست رخ می‌دهد؟
کشوری: وقتی تقسیمات شهری را کوچک می‌کنید اولین اتفاقی که می‌افتد این است که می‌توانید سطح ارائه خدمات به مردم را بالا ببرید و می‌توانید خود مردم را در حل مسائل خودشان مشارکت بدهید شما می‌دانید نخبگانی که این برنامه را استماع می‌فرمایند آن‌ها می‌دانند شعار اصلی انقلاب اسلامی مردمی کردن امور است.
من سوالم این است که آیا در تقسیمات شهری بزرگ ما می‌توانیم اداره امور را به خودشان واگذار بکنیم یا نه به عنوان یک پیش نیاز برای مردمی کردن امور باید حتما تقسیمات شهری کوچک را بپذیریم.

سوال: موافقید مصداقی و با دو تا مثال برویم جلو شما به عنوان مثال بفرمایید مردم چطور محله خودشان را اداره بکنند، یعنی آن توان، تخصص و امکان فراهم است، آیا شدنی است یا نه؟
کشوری: ببینید بنا بر همان مطالعاتی که ما در سال ۹۵ انجام دادیم درگام اول محله محوری و ایجاد تقسیمات شهری کوچک ما سعی می‌کنیم چهار نوع خدمت را در خود محلات به مردم ارائه بدهیم تا زندگی محله‌ای رونق بیشتری بگیرد، یکی از آن خدمات این است که تعلیم و تعلم و آموزش بیاید به صورت محله‌ای ارائه بشود.
در حالی که الان شما می‌دانید طبق قوانین آموزش و پرورش مدارس توزیعش منطقه محور است و بسیاری برای دریافت خدمات آموزش و پرورش مجبور هستند سفر‌های درون شهری بروند، حالا اگر شما می‌خواهید ماهیت محله‌ای را تقویت بکنید، یکی از مصادیق آن این است که به پدیده آموزش و پرورش در محله فکر بکنید و این خدمت را سعی بکیند درون محلات ارائه بدهید. یکی دیگر از آن بحث‌هایی که مسئله را مصداقی‌تر می‌کند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می‌کنیم. شما می‌دانید نیاز به تفریح نیاز بسیار مهمی است در سبد نیاز‌ها، ولی الان در محلات شهری و در مجتمع‌های آپارتمانی ما این نیاز به مردم ارائه نمی‌دهیم، معمولا پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات حالا پس یکی از آن فرق‌هایی که نقشه جامع تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر می‌کنیم که ما باید تقسیمات شهری را کوچک کنیم تا بتوانیم در دورن محلات مردم را بیشتر مشارکت بدهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات به مردم بیشتر بکنیم. این یک حوزه است.

سوال: حالا از مصداق‌ها و مثال‌ها عبور بکنیم، چون ما سوالات دیگری داریم می‌خواهم این را بفرمایید که آنچه در این دوازده اولویت شما دیدید از آن صد اولویت مهمی که در این نقشه احصا شده است، چقدر کمک می‌کند ما را در رساندن به آن جایی که مطلوب انقلاب مردم است و مردم را می‌تواند راضی نگه دارد؟
کشوری: ببینید الان من اگر برنامه شما را مغتنم بشمارم و بخواهم صریح صحبت بکنم یکی از دستگاه‌هایی که مردم خیلی از آن ناراضی هستند، دستگاه مدیریت شهری است یعنی مجموعه خدماتی که دستگاه‌های مدیریت شهری به مردم ارائه می‌دهد اولا محدود است یعنی هفت – هشت خدمت است که شهرداری‌ها و دستگاه‌های مدیریت شهری به مردم ارائه می‌کنند، بعد هم این را به شکل خاصی ارائه می‌کنند که مردم معمولا دچار مشکل می‌شوند البته من عذرخواهی می‌کنم از صراحتم ولی یک واقعیت است، حالا شما فرض کنید که مدیریت محله محوری در کشور ما جدی بشود که فعالیت‌های خیلی خوبی در این حوزه انجام شده است، شما با پدیده مدیریت غیر متمرکز روبه رو هستید و می‌توانید سطح ارائه خدمات را در محلات ارتقا بدهید همان جور که من مثال زدم الان ببینید مردم شریف تهران اگر بخواهند یک واحد تفریح دریافت کنند باید آخر هفته‌ها کوچ بکنند به شمال، در خود شهر تفریح متنابهی وجود ندارد، حالا اگر آن ایده محله محوری اتفاق بیفتد و کارکرد‌های محله‌ای زنده بشود یکی از فواید آن این است که مردم دریافت تفریحشان به صورت روزانه است و با کیفیت بالاتری و فقط مختص به آخر هفته نیست؛ بنابراین ما اگر محله محوری را ایجاد بکنیم، سطح خدمات حاکمیت را در واقع توانستیم به مردم ارتقا بدهیم و این خدمت را سعی کنید درون محلات ارائه بدهید این یکی دیگر از بحث‌هایی که مسئله را مصداقی‌تر می‌کند این است که ما به پدیده تفریح خانگی و تفریح محله محور فکر می‌کنیم شما می‌دانید نیاز به تفریح یک نیاز بسیار مهم در سبد نیاز‌ها است ولی الان در محلات شهری و در مجتمع‌های آپارتمانی ما این نیاز را به مردم ارائه نمی‌دهیم معمولا پدیده تعریف تفریح در شهر و در منطقه شهری موضوع برنامه ریزی است و نه تعریف تفریح در محلات، حالا پس یکی از آن فرق‌هایی که در نقشه جامعه تمدن اسلامی خیلی مورد تاکید است این است که ما فکر می‌کنیم باید تقسیمات شهری را کوچک کنیم تا بتوانیم در درون محلات مردم را بیشتر مشارکت دهیم در امور خودشان و سطح ارائه خدمات را به مردم بیشتر کنیم این یک حوزه است.

سوال: آقای مطهری نژاد میهمان دیگری هستند از استادان دانشگاه به صورت تلفنی با ایشان ارتباطمان برقرار است، سلام بر شما بفرمایید که نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی اساسا چیست و به چه معنایی تفسیر می‌شود؟
مطهری نژاد: سلام بر شما و عرض تبریک این ایام مبارک، موضوع نگاه تمدنی وقتی طرح مسئله می‌شود در نگاه تمدنی اصلی‌ترین مفهومی که وجود دارد ما فرهنگ و تمدن را در واقع نمودار آفرینش و سازش تعریف می‌کنیم یک جامعه و یک نظام فرهنگی عمیق در تمامی ایام و ادوار زندگی اجتماعی خودش یک فضای آفرینش را شکل می‌دهد در عرصه‌های مختلف زیست اجتماعی و این آفرینش‌ها به مرور در یک فضای انباشته تبدیل می‌شود به یک نظام برجسته تمدنی، وقتی بنا است یک تمدن شکل بگیرد غالبا برای شکل گیری تمدن ها، سه مرحله مهم و برجسته مورد توجه قرار می‌گیرد یک واقعه و پدیده بزرگی باید در ابتدا شکل بگیرد که غالبا این پدیده را تحت عنوان خلق اول تمدنی تعریف می‌کنند و مثل خود انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی به عنوان خلق اول تمدنی قابل تعریف است، لایه دوم تعلق هویتی یک جامعه است به این پدیده بزرگ تمدنی که در صورت بندی خلق اول تمدنی شکل گرفته و ما می‌بینیم در فضای انقلاب اسلامی جامعه به صورت حداکثری در یک فضای رفراندوم آری به جمهوری اسلامی می‌آید و این تعلق هویتی اش را نه تنها در آن فضای انتخابات، که در همه ادوار فضای بعد از انقلاب اسلامی دوران پس از انقلاب اسلامی این فضای تعلق خودش را به این پدیده اول تمدنی و خلق اول تمدنی بروز می‌دهد و لایه سوم که مهم‌ترین اتفاق است و در واقع تحت عنوان خلق دوم تمدنی مطرح می‌شود و وقتی شما دارید بحث بینش تمدنی به انقلاب اسلامی را مطرح می‌کنید که این لایه است آن پیوست‌های استمرار، ماندگاری و رشد و نمو این پدیده آغازین تمدنی است که باید توسط آن جامعه در فضای به سمت آینده شکل بگیرد، ما وقتی صحبت از انقلاب اسلامی می‌کنیم واقعا همه گزاره‌های یک تمدن بزرگ را بر شکل گیری انقلاب، در تعلق جامعه ایرانی به انقلاب و بلکه فراتر از جامعه ایرانی، جهان اسلام بسیاری از مسلمانان جهان اسلام و بلکه در سطح جهانی بسیاری از مردم مستضعف جهان در این فضا این تعلق هویتی را به انقلاب اسلامی داشتند و وقتی صحبت از بینش تمدنی می‌کنیم این نگاه در واقع مسیر ما را به سمت آینده انقلاب اسلامی و این که در مسیر آینده انقلاب باید چگونه این پیوست‌های بزرگ و ماندگار تمدنی انقلاب شکل بگیرد و می‌بینیم که بیشترین هجمه‌ها و خدشه‌هایی که در خصوص انقلاب شکل می‌گیرد در این لایه سوم است یعنی موضوع تهاجم فرهنگی و همه هجمه‌ها و مسئله‌ها و فتنه‌هایی که برعلیه انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد در واقع برای این است که این پیوست‌های استمرار و ماندگاری شکل نگیرد، جامعه آن نظام اعتماد و باورمندی و تعلق هویتی اش را در تغییرات نسلی نتواند حفظ کند و بنابراین انقلاب دچار افول شود و آن نگاه تمدنی دچار افول شود.

سوال: ممنون از شما، آقای کشوری بفرمایید چقدر خود این نقشه می‌تواند کمک کند که ما به آن نقطه مطلوب برسیم، چقدر این موضوع در نقشه دیده شده است؟
کشوری: این دوازده تحول در واقع ۱۲ ریل هستند ما را به سمت تمدن اسلامی حرکت می‌دهند، غیر از آن محور اولی که من عرض کردم ما نیاز داریم به این که تقسیمات شهری کوچک داشته باشیم به جای تقسیمات شهری بزرگ، یک محور دوم راه گشای دیگری در نقشه جامع تمدن اسلامی وجود دارد و آن عبارت از این است که ما باید خانه‌های حیاط دار به جای مجتمع‌های آپارتمانی برای مردم بسازیم، خانه حیاط دار یعنی تفریح بیشتر، یعنی حریم خصوصی بیشتر، یعنی تربیت فرزندان به شکل بهتر، یعنی تولید زباله کمتر و ده‌ها فایده دیگر، بنابراین ببینید دقیقا در این اولویت‌های تمدنی ما روی مسائل کاربردی راهگشا دست گذاشتیم، الان استحضار دارید در دولت فعلی خوشبختانه بعضی از مسئولین دولت فعلی استماع کردند این بحث‌ها را از حوزه علمیه قم و الان تقریبا طبق برخی از آمار‌ها ده درصد ساخت و ساز‌های کشور طبق الگوی خانه‌های حیاط دار در جریان است پس ببینید مسئله‌های نقشه جامع تمدن اسلامی هر کدامشان به نوعی حل مشکل می‌کنند.

(پخش فرمایشات رهبری)

سوال: آقای کشوری سایر اولویت‌هایی که در این نقشه دیده شده را تیتروار بفرمایید و اگر توضیحی راجع به آن‌ها لازم است بفرمایید.
کشوری: سومین اولویتی که ما در نقشه جامع تمدن اسلامی به مسئولین پیشنهاد کردیم تغییر کتب درسی کشور است، شما استحضار دارید بین ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار ساعت فرزندان ما در مدارس کنونی تحصیل می‌کنند ولی بسیاری از اطلاعات مرتبط با زندگی را یاد نمی‌گیرند. لذا یکی از پیشنهاد‌های مشخص در این نقشه جامع با قید فوریت این است که ما حتما برویم کتاب‌های درسی جدید را در مدارس آموزش دهیم مثلا ما پیشنهاد دادیم که کتاب پیشگیری از بیماری یک، پیشگیری از بیماری دو، پیشگیری از بیماری سه در طول دوران تحصیل آموزش داده شود تا انسان‌ها اطلاعاتشان در مورد سلامت بدنشان ارتقا پیدا کند و کمتر مریض شوند، تغییر کتب درسی مصادیق دیگری هم دارد. مثال دیگری اگر بخواهم بزنم در این فوریت‌ها و اولویت‌هایی که در نقشه جامع تمدن اسلامی مطرح است تحول در نظام سلامت کشور است، من ضمن این که از طریق برنامه شما از خدمات وزارت محترم بهداشت و اطبا عزیز کشورمان تشکر می‌کنم باید این نکته را با صراحت عرض کنم که در کشور ایران برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماری در حد مطلوبی نیست و ما بیشتر برنامه ریزی‌های حوزه سلامتمان به تولید دارو و ساخت بیمارستان اختصاص دارد. البته من آنها را لازم می‌دانم و آن کار‌ها باید انجام شود ولی مهمتر از آنها این است که ما وزارت بهداشت پیشگیرانه از بیماری را طراحی کنیم هر وقت دیدید که دستگاه سلامت کشور مثلا از بین ده تا خبر حوزه سلامت هشت تایش مربوط به حوزه پیشگیری بود ما داریم به سمت تمدن اسلامی حرکت می‌کنیم حالا این که چگونه می‌شود پیشگیری از بیماری را ایجاد کرد من ضمن این که به همه دوستان وزارت بهداشت احترام می‌گذارم ولی من معتقد هستم تدریس آیات و روایات مرتبط با پیشگیری از بیماری یگانه نسخه دستیابی به پیشگیری از بیماری در جهان است. اگر ما بتوانیم یک همکاری ویژه‌ای را بین حوزه علمیه قم و وزارت بهداشت تعریف کنیم، ما به سوالات دوستان در وزارت بهداشت پاسخ دهیم و دوستان هم نظرات ائمه شیعه را، نظرات امام صادق (ع) را در حوزه پیشگیری از بیماری استماع کنند ما توانسته ایم در این حوزه هم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم، هشت تحول فوریت دار دیگر است که به نظرم خوب است که مثلا به کتاب‌ها و جزواتی که در این حوزه نوشته شده دوستان و نخبگان را ارجاع دهیم ولی ببینید از آن صد مسئله‌ای که من عرض کردم برای دستیابی به تمدن اسلامی نیاز داریم چهار تا از آن‌ها خیلی فوریت دارد، تحول در تقسیمات شهری، تحول در الگوی ساخت مسکن، تحول در الگوی دستیابی پیشگیری از بیماری و تحول در کتب درسی، یک جمله آخری هم به مردم خوبمان عرض کنم، مجموعه مطالعات منجر به تولید این نقشه کاربردی بیش از دو دهه بوده در حوزه علمیه قم و با کمک مجموعه‌های مختلفی از جریان‌های تمدنی این نوشته شده بنابراین عرض بنده این است که مطالعه یک کار پژوهشی مسئله محور کاربردی که حدود مثلا بیش از دو دهه طول کشیده نزدیک به شش ماه وقت احتیاج دارد من از همین جا از مسئولین دولت محترم جمهوری اسلامی خصوصا سازمان محترم برنامه و بودجه تقاضا می‌کنم زمینه گفتگو‌های تفصیلی در مورد نقشه جامع تمدن اسلامی را در سازمان متبوع خودشان آماده کنند تا بتوانیم در دهه‌های آینده مشکل مردم ایران را بهتر از وضعیت کنونی حل کنیم.

سوال: ما هم در رسانه ملی این آمادگی را داریم برای تبیین بیشتر این نقشه جامع تمدنی اسلامی در خدمت شما و همکاران عزیزتان باشیم، فردا ۲۲ بهمن است جمله پایانی شما را می‌شنویم.
کشوری: به نظر من این ۲۲ بهمن تفاوت‌های خاصی با ۲۲ بهمن‌های گذشته دارد و آن تفاوت عبارت از این است که استکبار جهانی برای مردم ایران و در مجموع برای مستضعفان جهان چنگ و دندان دارد نشان می‌دهد داستان غزه و این بمب‌ها و این بیرحمی‌ها اگر مردم ایران با آن مقابله جدی نکنند قابل سرایت است به سمت همه کشور‌های منطقه. لذا یک راهکار کم هزینه برای این که ما دشمن را فردا از خودمان برای یک سال لااقل دور کنیم حضور در این راهپیمایی ۲۲ بهمن است. امیدوارم انقلاب اسلامی با گسترش گفتگو‌های تمدنی در چهل سال دوم حیات خودش با سرعت بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
هوش مصنوعی، فن‌آوری تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان
اجرای پلکانی استاندارد‌های جدید خودرو
دولت باید مشکل تولید و سرمایه گذاری را حل کند
کلنگ‌زنی ۸۰۰ واحد مسکن کارگری در زرندیه با حضور وزیر کار
افتتاح اتاق تربیت بدنی یکی از مدارس قم
یادواره شهدای مخابرات و بی‌سیم‌چی دفاع مقدس 
فعالیت فرهنگی باید شبهات این حوزه را پاسخ دهد
معرفی آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر
توزیع بسته‌های معیشتی در بوکان
تقویت همکاری‌های بندری و حمل و نقل دریایی ایران و روسیه
افزایش ایمنی راه‌های استان اردبیل
بانوان خوزستان قهرمان مسابقات پارادو و میدانی کشور
وزیر کار: واگذاری ۱۰۰ هزار قطعه زمین به صنعتگران برای ساخت مسکن کارگری/ رصد برخط بیکاری
غار «بورنیک»، جاذبه‌ای طبیعی در مسیر توسعه گردشگری
قدردانی استاندار آذربایجان غربی از مدیرکل و کارکنان صداوسیمای استان
بازگشت امید به بیمارستان‌های غزه
یادی از خیر نیک اندیش شمال پس از نیم قرن
حضور استاندار گلستان و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در مراسم ترحیم صابر کاظمی
حرکت لاک‌پشتی در ساماندهی محور حادثه خیز نهاوند – فیروزان
پیشرفت ۷۰ درصدی احداث ایستگاه‌های اتوبوس تندرو در خیابان پروین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت
واکنش چین به تهدید نظامی آمریکا علیه نیجریه
فاصله قیمت زعفران از تولید تا مصرف
استعفا در شرایط حساس
زهران ممدانی، اولین شهردار مسلمان نیویورک شد
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
عملکرد دستگاه‌ها در صدور مجوز‌های کسب و کار
روزنامه‌های فردای ۱۳ آبان
کشف ۱۵۶ دستگاه خودروی لوکس قاچاق به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان
هدف از جنگ ۱۲ روزه براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
وزیر خارجه ارمنستان: روابط ما با ایران راهبردی است
آغاز دهمین سوگواره نمایش آیینی «نگین شکسته» در مشهد
ایروانی: اظهارات ترامپ تهدید علیه صلح‌وامنیت بین‌المللی است
پخش زنده والیبال ایران و بحرین در شبکه ورزش
تعطیلی مدارس برخی مناطق هرمزگان  (۳ نظر)
نتایج قرعه کشی طرح عادی ایران خودرو اعلام شد  (۱ نظر)
با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع می‌کنیم  (۱ نظر)
به جزایر ایران حمله شود همانجا پاسخ کوبنده می‌دهیم  (۱ نظر)
ارتش رژیم اشغالگر محور «فیلادلفیا» را بست  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۱ نظر)
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های آمریکای لاتین  (۱ نظر)
برگزاری راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد، متمرکز در میدان شهدا  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۱ نظر)