• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۹۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
اقتصادی » صنعت

دلایل زیان انباشته خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: اداره دولتی خودروسازان باعث زیان انباشته ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی آن‌ها شده است.

دلایل زیان انباشته خودروسازانآقای کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه زیان انباشته خودروسازان اکنون به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: کدال بورس زیان خودروسازان را ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که این رقم به دلیل وجود قیمت گذاری دستوری و دولتی ماندن خودروسازان است. 
 
آقای جمشید ایمانی کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص گفته: زیان خودروسازان سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود؛ در برهه‌ای خودروسازان می‌توانستند خودرو‌های خود را در بورس عرضه کنند که همین عرضه‌ها باعث کاهش زیان شد، اما این روند متوقف شد؛ اکنون زیان خودروسازان به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و هر ماه هم حدود ۴ هزار میلیارد تومان به این زیان اضافه می‌شود که همین موضوع باعث افت تولید در خودروسازان خواهد شد. 
 
وی با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: بیشترین زیان تحمیلی به خودروسازان، حاصل اینگونه تصمیم گیری هاست، در واقع قیمت‌گذاری باید در اختیار هیئت مدیره شرکت‌ها باشد تا بتوانند بر اساس قانون تجارت و اساسنامه و دستورالعمل حاکمیت شرکتی، منافع ۲۰ میلیون سهامدار را مدیریت کنند. 
 
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن فرایند قیمت‌گذاری به خودروسازان گفت: وزیر صمت معتقد است قیمت‌گذاری کم‌کم باید در اختیار هیئت مدیره خودروسازان قرار بگیرد. 
 
وی درخصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری دستوری به قیمت‌گذاری رقابتی و آزاد گفت: ما بین دو نظریه هستیم؛ یکی نظریه شورای رقابت و دیگری نظریه خودروسازان، اما هیچ کدام نتوانسته‌اند همدیگر را قانع کرده و یک فصل مشترک ایجاد کنند. از همین رو وزیر صمت یک فرآیند دارد که به نظر می‌رسد طبق آن این فصل مشترک می‌تواند ایجاد شود.
 
از سوی دیگر برخی نیز دولتی ماندن خودروسازان را عامل زیان ده شدن آن‌ها می‌دانند؛ از اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور دستور خصوصی سازی خودروسازان را صادر و تاکید کرد که این موضوع باید تا سه ماه آینده تعیین تکلیف شود که در نهایت قرار شده بود تا شهریور ۱۴۰۱ این واگذاری تعیین تکلیف شود، اما حالا بیش از یک سال از دستور مستقیم رئیس جمهور برای واگذاری مدیریت دولتی دو خودروساز بزرگ می‌گذرد و با پایان یافتن شهریور، این تاخیر رسما یک ساله شد، اما با این حال هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 
 
آقای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز چندی پیش گفته بود: دولت باید پای خود را از صنعت خودروسازی بیرون بکشد؛ وقتی صنعت خودرو را دولتی می‌کنیم آنجا را به محل تغییر مدیریت، محل دعوای جناح‌های سیاسی و محل استخدام اقوام وزیر و نماینده مجلس تبدیل می‌کنیم و نتیجه آن ناکارآمدی می‌شود.
 
وی گفت: دولت حتما به طور کامل صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. مثل مساله آزادسازی سواحل است؛ از آن کوتاه نخواهد آمد. پس از آن سر جای خود نشسته و تنظیم گری، نظارت و حکمرانی می‌کند.
 
بهادری جهرمی افزود: تولید خودرو در کشور را از ۷۵۰ هزار خودرو در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسانده ایم و ۵ خودروی با تولید بالای (پر تیراژ)‌خود را از خط تولید خارج کردیم.
 
کارشناسان می‌گویند خصوصی سازی خودروسازان مزایایی دارد که اصلی‌ترین آن کاهش زیان انباشته خودروسازان و افزایش کیفیت محصولات تولیدی آنهاست، زیرا اکنون به دلیل قیمت گذاری دستوری و دخالت‌های دولت، آن‌ها از کیفیت، کم می‌کنند تا زیانشان افزایش نیابد. 
 
آقای رسول سلیمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا وسیما‏‌, با اشاره به مزایای خصوصی سازی خودروسازان، افزود: خصوصی سازی باعث افزایش کارایی خودروسازان و ثبات مدیریتی می‌شود. با دولتی ماندن خودروسازان، شاهد این هستیم که مدیران بنگاه‌های دولتی در فواصل کوتاهی عوض می‌شوند که باعث می‌شود دید بلندمدت برای سرمایه گذاران وجود نداشته باشد، در مقابل کمتر شاهد سرمایه گذاری‌های بلند مدت در صنعت خودرو و بنگاه‌های دولتی هستیم. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: برای اینکه خصوصی سازی موفقی داشته باشیم باید ملاحظاتی رعایت شود تا تجربیاتی که در گذشته در خصوص برخی خصوصی‌سازی‌ها مثل تعطیلی موقت و ابطال قرارداد واگذاری بوده را شاهد نباشیم,، زیرا تعطیلی موقت در صنعت خودرو، می‌تواند مشکلات زیادی مانند نارضایتی افرادی که اقدام به خرید خودرو‌های پیش فروش شده، کردند و بحث بیکاری در زنجیره تامین را ایجاد کند. 
 
آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند زیان انباشته خودروسازان به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و هر ماه به این زیان ۳ هزار میلیارد تومان هم اضافه می‌شود، اما دلیل این موضوع چیست؟ مدیریت دولتی ناکارآمد، مسائل ناشی از تحریم ها، قیمت گذاری دستوری، یا عوامل دیگری موثر است؟ برخی کارشناسان، اصلی‌ترین علت این زیان را قیمت گذاری دستوری خودرو می‌دانند.
 
 به گفته کارشناسان صنعت خودرو، وقتی دولت از خودروسازی کنار برود، قطعه‌سازان، بخش خصوصی صنعت خودرو و البته شرکت‌های خارجی می‌توانند در فضایی آزاد به رقابت با یکدیگر بپردازند و اینجاست که هدف وزارت صمت از شکست انحصار و ایجاد رقابت نیز محقق خواهد شد.
 
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداو سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
طلای سرخ در خدابنده
رزمایش هشدار عمومی از طریق تلفن همراه در راه است
هیجان ورزشی با مسابقه طناب‌کشی در گذرگاه ورزش
اجرای طرح مسکن خدمتی با شیوه تبدیل دارایی مسکن
نخستین کتابخانه هوشمند زنجان در مسیر بهره‌برداری
اصلاح محتوای کتابهای درسی و نگارش کتابهای جدید، ضروری است
فراخوان اقامه نماز طلب باران در قطر و سوریه
چهار ماه بلاتکلیفی پارکینگ مرکز شهر زنجان
اعلام اسامی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی «آیات»
سفر مدیر حوزه‌های علمبه کشور به خوزستان
زنجان؛ ۵۶ درصد سبز، میراثی که نیازمند عزم ملی برای بقا است
نخستین حضور ایران در نمایشگاه حج و عمره عربستان
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
نهج‌البلاغه می‌تواند ایران را به الگوی جهانی تبدیل کند
گشتی در بازار اقلام اساسی
اجرای رزمایش «اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه» در ۴۸ ساعت آینده
آزمون استخدامی محیط زیست اسفندماه برگزار می شود
افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دستور کار است
صنایع‌دستی، حلقه پیوند خلاقیت انسانی با اقتصاد پایدار
آتوسا گلشادنژاد سومین طلایی تیم ملی کاراته
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اجرای رزمایش اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه
والیبال بازی های همبستگی اسلامی؛ امشب، ایران - عربستان
استعفای شهردار اهواز و برکناری چند مقام شهری در پی حادثه خودسوزی جوان اهوازی
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
لایحه حذف معافیت‌های مالیاتی تقدیم مجلس می‌شود
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد
آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی انتخابات شوراها
اگر در کشور‌های همسایه ناامنی شود منطقه متضرر می‌شود
چالش‌های قدرتمندتری برای رژیم صهیونی به وجود خواهد آمد
آخرین جزئیات اجرای مرحله جدید کالابرگ
کرونای «تیغی» و ایجاد درد سوزنده و شدید در گلو
دادرسی زمانبر در دادگاه‌ها
تخصیص بیش از ۴۳ هزار سکه طلا در حراج مرکز مبادله ایران
پیگیری مشکلات نوبت دهی الکترونیکی بیمارستان‌ها
خبر‌هایی از حیاط دولت در مصاحبه وزرا با خبرنگاران
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۳ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)