• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۷۲۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

ارز پایین بیاید بلیت هواپیما نصف قیمت می شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر دولت خدمات عرضه شده به شرکت‌های هواپیمایی را به جای ارز با ریال محاسبه کند، قیمت بلیت هواپیما ارزان می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،آقای مقصود اسعدی سلمان در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما افزود: بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و اگر نرخ ارز پایین بیاید شرکت‌های هواپیمایی نیز قیمت‌ها را نصف می‌کنند.پرواز دلار علت گرانی بلیت هواپیما شد

مشروح گفتگو را در ادامه می بینید:
سوال: خطوط پروازی خطوط هواپیمای قیمت ها را گران می کنند و بعد سازمان هواپیمایی ورود کرده ،می گوید قیمت ها غیر قانونی است، قیمت ها را برگردانید به نرخ اول ، اتفاقی نمی افتد ، تعزیرات می آید وسط و چند شرکت را جریمه می کند ، بعد دادستانی دستور می دهد که هیچ مصوبه دولتی در این زمینه وجود ندارد پس قیمت ها برگردد به نرخ قبلی. انجمن شرکت های هواپیمایی می گویند که ما قبلا جلسه گذاشته بودیم و آن جا تصویب کرده بودیم و دوباره گران می کنیم و البته گرانی عدد دارد ،۳۰ درصد قیمت های بلیت هواپیما را می بریم بالا. این می شود یک بام و دو هوای بلیت هواپیما که همیشه در این سال ها فرایندی از گرانی ، تکذیب ها و تاییدهای بعدی صورت گرفته است و همیشه مشتری بوده است که مجبور بوده است بلیت هواپیما را با همان نرخی که   اجبار می شود تهیه کند.
این فرآیند و مسیری است که طی شده تا گرانی این باره قیمت هواپیما ، درست گفتم؟
اسعدی سامانی : ما به هر حال از گرانی استقبال نمی کنیم. شرایط اقتصادی کشور جوری شده که گرانی را به شرکت های هواپیمایی تحمیل کرده است. بعضی از شرکت های هواپیمایی ما زیان ده هستند و قیمت های تکلیفی را به نوعی اجرا می کنند علی رغم این که طبق قانون برنامه پنجم و ششم توسعه نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد و تابع عرضه و تقاضاست.

سوال: مگر دولت نرخ گذاری جدید انجام داده است که تصمیم به گرانی ۳۰ درصدی گرفته شده است ؟

اسعدی سامانی: شرکت های هواپیمایی یک سری شرکت های هواپیمایی دولتی و یک سری خصوصی هستند. کسانی که در کشور مسافرت می کنند یک درصد از طریق هواپیما جابه جا می‌شوند. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت هوایی دولتی در سال ۹۹، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیده و این ناشی از یارانه‌ای است که دولت به آن یک درصدی که از هواپیما استفاده می‌کنند داده است و بخش خصوصی که در این صنعت فعالیت می‌کند بلاخره یک بنگاه اقتصادی است و باید درآمدهایش با هزینه هایش برابری کند و با توجه به افزایش دستمزد و تعرفه مبنای تعرفه گمرکی ترخیص قطعات و تورم بالای ۴۰ درصدی که در کشور بوده است و افزایش قیمت جهانی قطعات و تجهیزات و موتور هواپیما و هزینه‌های حمل و موارد دیگر که در کشور وجود داشته است باعث شده است که هزینه‌های شرکت هواپیمای به شدت افزایش پیدا کند.
سوال: برای بالابردن هزینه‌ها اشاره به تورم ۴۰ و ۴۵ درصدی کردید، ولی خریدار مگر حقوقش بالای ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است که بتواند با این قیمت‌ها بلیت تهیه کند؟

اسعدی سامانی : این حرف ما هم هست، وقتی شرکت‌های هواپیمایی هواپیمای خودش را به پرواز درآورد باید بتواند موتور هواپیما را تعمیر کند و وسایل موتور هواپیما را جایگزین کند و بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و اگر نرخ ارز پایین آمد ما مخلص شما هم هستیم و قیمت را نصف می‌کنیم.

سوال: نگاه شما به استفاده کنندگان از خریداران بلیت هواپیما آن یک درصد است هر چقدر قیمت افزایش پیدا کند تاثیر ندارد؟
اسعدی سامانی: بخش عمده کارمندان دولت و کارمندان شرکت های خصوصی و کسانی که کار تجارت و بیزینس انجام می دهند از خدمات هواپیمایی استفاده می کنند.
سوال: چون آن قدر قیمت بلیت افزایش پیدا کرده مردم عادی کمتر می توانند استفاده کنند؟
اسعدی سامانی : دولت باید به جامعه یارانه بدهد و یک درصدی که از هواپیما استفاده می کنند باید هزینه استفاده از هواپیما را پرداخت کنند. فرد روستایی که هواپیما را ندیده باید از این یارانه که یک درصد استفاده می کنند بهره مند شود. این دور از انصاف و عدالت است و شرایط عادی شرکت ها به گونه ای است که سال آینده این که هواپیما عملیاتی وجود داشته باشد و پرواز داشته باشد نامعلوم است. باید کمک کنیم که صنعت هواپیمای روی پای خودش بایستد و به کار خودش ادامه دهد.
سوال: شایعه ای است که شرکت های هواپیمایی برخی از هواپیماهای خودشان را زمین گیر کردند برای این که فشار بیاوردند برای بالابردن قیمت های بلیت این را تایید می کنید؟
اسعدی سامانی : شرکت های هواپیمایی یک سری هزینه های ثابت دارند که بتوانند هزینه های ثابت را پوشش دهند واصلا به هیچ عنوان این اتفاق نیافتاده است و این جوسازی علیه شرکت های هواپیمایی است و خواهش دارم رسانه ملی کمک کند که شرکت های هواپیمایی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بتوانندسرپا بایستند و با توجه به افزایش هزینه های شرکت ها و سال گذشته 15 درصد بنا به دستور آقای وزیر نرخ ها را کاهش دادیم . شما به عنوان مصرف کننده هر جنسی که دربازار می خرید شاهد افزایش نسبت به سال گذشته هستید ما هیچ افزایشی امسال نداشتیم و به تصویب شورای عالی هواپیمایی هم رسید و امیدواریم دوستان کمک کرده تا صنعت بتواند به فعالیت خودش ادامه دهد.
سوال:البته قیمت شورای عالی هواپیمایی تصویب کرده لازم الاجراست، کس دیگر نمی تواند ورود کند ؟
اسعدی سامانی : بله و آن چیزی که در تیرماه امسال شورای عالی هواپیمایی در زمان مرحوم قاسمی مصوب شد ۳۰درصد به قیمت بلیت اضافه شود. مثلا تهران - مشهد یک میلیون و ۱۹هزار تومان و با ۳۰درصد تقریبا یک میلیون و ۳۰۰تومان در می آید در حالی که در نظر داشته باشید یازده درصد این مبلغ هم مالیات ارزش افزوده و عوارض های مربوط به بلیت است که روی بلیت هواپیما گرفته و به دستگاه های ذی ربط پرداخت می شود. ۱۱درصد هم به سازمان امور مالیاتی و دستگاه های دیگر پرداخت می شود.
سوال: یکی از عوامل مهم بر تعیین قیمت بلیت و هواپیما و هزینه هایی که شرکت های هواپیمایی متحمل می شوند قیمت سوخت است و الان سوخت به چه ترتیب است ؟ نرخ دولتی است ؟
اسعدی سامانی :بله سوخت الان با نرخ ۶۰۰تومان و ۲درصد سهم قیمت تمام شده را به خودش اختصاص می دهد.
در ارتباط با سوخت که به دولت گفتیم اگر بنا باشد قیمت تمام شده سوخت به ما واگذار کند مانعی ندارد و قطعا تاثیر خودش را در قیمت بلیت خواهد گذاشت و ما آمادگی داریم که این بخش از کار را اگر دولت نظرش هست اقدام شود.
در نظر داشته باشید که قطعا تاثیر خودش را روی قیمت تمام شده بلیت خواهد گذاشت و باعث افزایش نرخ خواهدشد.
سوال: هشداری می دهید به دولت اگر قیمت سوخت را دست بزند شما از آن طرف قیمت بلیت را بالا می برید و آخرین بار چه سالی و چند بوده است که قیمت را افزایش دادید؟
اسعدی سامانی :دولت سال ۹۲ یا ۹۳ قیمت سوخت را افزایش داده است.
سوال:حدود ۱۰سال است که از یارانه دولتی قیمت سوخت استفاده کرده است ؟
اسعدی سامانی :قیمت هم براساس قیمت سوخت تعیین شده است.
سوال:۱۰سال است که قیمت سوخت هواپیما تغییر نکرده ولی قیمت بلیت چند بار افزایش پیدا کرده است؟
اسعدی سامانی :هزینه های قطعا دلاری تهیه شده است تصوی کنید سال ۹۲قیمت دلار چقدر بوده است و الان چقدر است.
با توجه به افزایش نرخ دلار و موتور هواپیما را به صورت دلاری و خود هواپیما به صورت دلاری و قطعات هواپیما و حتی اقلام متفاوت و حتی چکاب هواپیما و نرم افزارهای به خاطر کارهای خدماتی و فرودگاه ها باید به صورت دلاری خریداری شود. هزینه های آموزش خلبانان به صورت دلاری دریافت می شود. همه اینها تاثیرخودش را می گذارد و اگر سال گذشته دلار ۲۸هزار تومان بوده است الان دلار ۴۵تومان را داریم.
سوال: چرا باید هزینه های همه این ها را مصرف کننده و مردم باید متحمل شوند؟
اسعدی سامانی :بلاخره هزینه را چرا باید شرکت های هواپیمایی پرداخت کنند.
سوال: چون بنگاه اقتصادی هستند و درصد سود برای شان در نظر گرفته شده است. چون کارشان هست و خدمات را شرکت های هواپیمایی ارائه می کنند.
اسعدی سامانی :شرکت های هواپیمایی یک سری سرمایه گذاری می کند و خدمات را می خرد باید خدماتی که خریده باید پوشش دهد.
الان شرکت‌ها نمی‌توانند و شرکت هما سال ۹۹، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است و این زیان ناشی از اختلاف هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و درآمدش هست. بلیت را کمتر از هزینه‌های خودش فروخته و باعث شده که زیان متحمل شود و این زیان تحمیل به بیت المال شده و ما از بیت المال برای کسانی که با هواپیما سفر می‌کنند هزینه کرده ایم.مجری:
این هواپیما باید در اختیار همه مردم شود نه یک درصد از پولدارها استفاده کنند ؟
اسعدی سامانی خوب دولت قیمت چیزهایی را که به ما می دهد پایین بیاورند. دولت از هزینه خدمات فرودگاهی که از هواپیمایی ها می گیرد دلاری می گیرد و این هزینه ها باید ریالی شود.
سوال: ما نباید بگوییم باید همان شورای عالی هوایی باید مطالبه کند؟
اسعدی سامانی: شما به عنوان رسانه ملی باید مطالبه گری کنید.
سوال: همان خاطره کرونا که قیمت ها گران شد . بعد جبران شد ولی شرکت های هواپیمایی قیمت را به قبل برنگرداندند.
اسعدی سامانی :موقع کرونا افزایش نرخ به خاطر افزایش دلار بود. بابت اعمال آن ۶۰درصد هیچ افزایش نرخی شرکت های هواپیمایی اعمال نکردند و این نادرست مطرح شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تداوم فعالیت مراکز انتقال خون در استان قزوین
دستگیری ۱۱ سارق در بسطام
عمارت حبیبی سنندج به چرخه فعالیت صنایع‌دستی بازگشت
رونمایی از کتاب «آینه در آینه» در آیین پاسداشت سردار محمدعلی شریفی
افزایش ۱۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر قشم
دعوت از سرمایه‌گذاران ژاپنی برای مشارکت در طرح‌های در اهواز
فعالیت ۵۰۰ هزار گیلانی در حوزه آموزش عالی
آزادی محکوم به قصاص نفس پس از ۸ سال در بهشهر
خبر های کوتاه گلستان، سه شنبه چهار آذر
اهدای زمین در ورودی شهر فاروج توسط خانواده مرحوم محمود هوشنگی
اعزام ۱۶۰ دانش‌آموز بابلی به اردوی راهیان نور
جذب پزشکان متخصص جدید در بیمارستان شادگان
ترافیک سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران شمال و هراز
حضور ۸ کشور در نمایشگاه اردبیل اکسپو ۲۰۲۵
توضیحات عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در باره بنزین سه نرخی
وقوع موج‌های آنفلوانزا در این فصل طبیعی است.
استفاده از ظرفیت عظیم هشت سال دفاع مقدس برای توسعه و پیشرفت کشور
استقبال قائم‌شهری‌ها از قهرمان کشتی کشورهای اسلامی
زنجان در غبار؛ هوا ناسالم برای گروه های حساس
قطعی گاز، امروز در برخی مناطقی از اصفهان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خلبانان نهاجا با پهپاد‌های پیشرفته رژیم صهیونی مقابله کردند
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
دمای زیر صفر برای نیمی از شهرستان‌های یزد
مدارس سمنان غیر حضوری شد
به‌زودی استاندار زن هم خواهیم داشت
تغییر نرخ بنزین صرفاً مشمول کارت‌های جایگاه‌ها است
اوکراین با توافق صلح آمریکا موافقت کرد
سفر وزیر امور خارجه در این هفته به فرانسه
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
جای خالی قهرمانان وطن در برخی روزنامه‌ها
تعطیلی مدارس آذربایجان‌غربی در چهارشنبه ۵ آذرماه
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
خوراک دام در گرو سودجویی یک شبکه محدود
هشدار درباره موج جدید آنفلوآنزا: شدت بالا، سرایت سریع و ضرورت پیشگیری
شهید گمنام ، مهمان جاودانه صدا و سیمای زنجان
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)