• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۰۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
اقتصادی » صنعت
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد؛

دانش بنیان شدن صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی

مدیر گروه صنعت اندیشکده امیر کبیر گفت: تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها، نیازمند تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخش‌های مختلف دولتی اتخاذ می‌شود.

آقای میلاد بیگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه سیاست‌های فعلی صنعت خودرو با دانش بنیان‌ها همخوانی ندارد، گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم باید گفت که صنعت خودروی کشور در حال حاضر، امکانِ پذیرش شرکت‌های دانش بنیان را ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی افزود: اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم به لحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلی سازی، استفاده از قطعات جدید و یا به کارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند، که این امر ناشی از بی ثباتی سیاست‌های صنعتی در حوزه خودرو است و باعث شده تا اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکت‌های دانش بنیان را در درون خود نداشته باشد.
 
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر سیاست‌های اخذ شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی را عامل اصلی بی ثباتی سیاستگذاری در اکوسیستم صنعت خودرو دانست و اضافه کرد: اکوسیستم صنعت خودرو متاثر از سیاست‌های دولتی است که از آن‌ها به عنوان سیاست‌های صنعت خودرو نام برده می‌شود و مهمترین آن‌ها طی چند دهه گذشته ناظر بر سیاست تعرفه واردات قطعات، سیاست تعرفه واردات خودرو، سیاست قیمت گذاری، سیاست استاندارد‌های خودرو و بعضاً حمایت‌های مالی بوده است که اگر این سیاست‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، مجموع آن‌ها باعث شده تا خودروسازان تمایلی به توسعه داخلی سازی، افزایش تیراژ تولید و ارتقا فناوری در این صنعت نداشته باشند و نتوانند برنامه بلندمدت برای صنعت خودروی کشور متصور شوند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانی که اکوسیستم صنعت خودرو تغییر نکند، نمی‌توان در صنعت خودرو به سمت فناوری و دانش بنیان شدن حرکت کرد، افزود: اگر بخواهیم صنعت خودرو را با استفاده از فناوری ارتقا دهیم، باید به سمت استفاده از پلتفرم‌های جدید و به روز رفت و با توجه به آنکه در اکوسیستم فعلی صنعت خودرو اساساً جایگاهی برای شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد، نمی‌توان انتظار ارتقا فناوری را در صنعت خودرو داشت.
 
بیگی با اشاره به تجربه کشور‌های موفق از جمله چین و کره در توسعه صنعت خودرو، گفت: چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیین تکلیف سیاست‌های مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادرات محور بودن محصولات، ضرورت به روز شدن و ارتقای صنعت خودرو و رقابت پذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان صنعت خودروی خود را در یک فرایند پرتلاش به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند، به گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها نیز توانستند جلوتر از بقیه کشور در استفاده از فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ ما نیز اگر بخواهیم صنعت خودرو خود را ارتقا دهیم چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در سیاست‌های صنعتی و داشتن یک برنامه بلندمدت در این حوزه نداریم.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این موضوع که تحول در صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاست‌های صنعتی این حوزه است، تاکید کرد: با توجه به شعار سال، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاست‌های صنعتی است و تا زمانی که سیاست‌های صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکت‌های دانش بنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری دومین جشنواره هفته نگارگری تبریز
برپایی نمایشگاه گل و گیاه با حضور تولیدکننده‌هایی از نقاط مختلف کشور در مهاباد
قدرشناسی از یک افتخار
استقرار ۳۸ گروه راهداری در جاده‌های لرستان
پیش بینی بارش پراکنده باران در سمنان
دستگیری کلاهبردار ۷۰ میلیاردی ارز دیجیتال در تنکابن
سومین نمایشگاه اسوه در نور گشایش یافت
۵۵ فوتی ناشی حوادث کار در مازندران
آغاز رزمایش تامین و توزیع ۱۷ هزار و پانصد بسته لوازم التحریر کمیته امداد امام (ره) مازندران
حمایت از اشتغال و تولید راهبرد دولت چهاردهم در مازندران
برگزاری کلاس های دانش افزایی صنعت فوتبال درقائم شهر
تبدیل پسماند‌های خشک به گل و سرسبزی در مرکز «گلماند»
جسارت علمی از شاخصه‌های برجسته علامه جعفری بود
اجرای طرح محله محور
اهل کتاب و قلم جایگاهی والا در جامعه دارند
سد خرسان و ماندگان مجوز زیست محیطی ندارند؛منافع مردم خط قرمزم است
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۶ آبان ۱۴۰۴
بسته خبر‌های کوتاه ۲۵ آبان در یک نگاه
اختتامیه جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد در دوگنبدان
ادامه مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در مهاباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
تکذیب استعفای اعضای دولت
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
قاچاقچیان تامین کننده گازوئیل صنعت
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
محمدی: به نشان المپیک فکر می‌کنم
هادی ساعی: با شهامت به این جوانان میدان دادیم
سانیا کریمی: خوشحالم توانستم دل مردم کشورم را شاد کنم
اتصال ۸ روستای بزینه‌رود با جاده ۱۳ کیلومتری در استان زنجان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)