• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۴۰۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
اجتماعی » جامعه و شهری

ضرورت تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی

 معاون حمل و نقل شهرداری تهران :‌در تهران مدل های حمل و نقلی به صورت مستقل مدیریت می‌شوند که مشکل‌زاست بر همین اساس تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی ضرورت دارد.

ضرورت تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سید مجتبی شفیعی در نخستین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار کرد: در حوزه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛ یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوس های بی آرتی، حمل و نقل ریلی، مدهای اشتراکی مانند دوچرخه های برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودروهای اشتراکی که در دنیا استفاده می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در حوزه عملکردی حمل ونقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا می شود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در حوزه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در حوزه تامین ناوگان، وزارت نفت به منظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست می توانند در زمینه حمل و نقل موثر باشند و به ما کمک کنند؛ همچنین همکاری با ناجا، ارتباط با شبکه های بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانه ها از اهمیت برخوردار است. هماهنگی با یک سری ارگان های غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد. 
وی ادامه داد: از زمینه های اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل می شود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاه ها می شود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل می شود. 
شفیعی تصریح کرد: در تهران مدها کاملا به صورت مستقل مدیریت می شوند که مشکلاتی ایجاد می کند؛ بنابراین تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه می تواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید. 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: حمل و نقل پاک به عنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینه هایی مانند سوخت و انرژی  است که مواردی از جمله کمیته سوخت و سوخت های جایگزین را در بر می گیرد. همچنین حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث می شود.
شفیعی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت،  قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانه ها در این قرارگاه مورد توجه قرار می گیرند. 
وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران  از   ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلون سفر در حال حاضر رسیده  و پیش بینی می شود  در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد.

***تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد
بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در این جلسه بیان کرد:  مدیریت حمل و نقل بار مسافر، پیاده مداری را  نیز شامل می شود، در واقع اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد  اتفاقات ناگواری خواهیم‌ بود و مثال آن نیز حادثه ای است که در منا رقم خورد.
وی افزود: از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده  اما در بسیاری از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بنابراین تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همچنین الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود. 
نکاحی ادامه داد: ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا می کنند به طوری ‌که شامل  ۴ درصد از حمل و نقل عمومی می شود. باید به سمتی برویم که ۷۵۰۰ دستگاه و ۴ میلیون جابجایی داشته باشیم  و این سهم را از ۴ به ۱۸ درصد برسانیم. 
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: اهدافی مانند فرهنگ سازی حمل و نقل، افزایش بهره وری و اصلاح فرایندها، بهبود زیرساخت نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه پشتیبانی، تقویت منابع مالی، بهبود فرایند خصوصی سازی، ارتقا ایمنی و امنیت مد نظر است که برنامه هایی برای رسیدن به آن ها مطرح شده است.
همچنین برنامه های توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۱  افزایش اتوبوس‌ها به ۶۶۷۵ دستگاه است در حالیکه اتوبوس فعال موجود ۲۰۰۰ دستگاه است، در بحث سرویس مدارس نیز پیشنهاد می کنیم که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه سرویس مدارس خریداری شود.   
وی درباره برنامه های مرتبط با تحول خدمات اتوبوسرانی خاطر نشان کرد: مواردی مانند خرید و بهره برداری از اتوبوس برقی،  بهره برداری از موزه اتوبوسرانی در برج میلاد، ایجاد قرارگاه رشد و توسعه خدمات اتوبوسرانی،  بهره‌برداری از خط برندینگ (طراحی خط ویژه‌ای در تراز ویژه اتوبوسرانی)،  بهره برداری از کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت و ایجاد درآمد پایدار از طریق تبلیغات ایستگاه ها و اتوبوس ها از جمله این برنامه هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
جشنواره بادام وبرنج، روایتی از پیوند مردم با خاک حاصلخیز گیلان
ائمه جمعه استان تهران بر صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کردند
بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کشاورزی خراسان جنوبی در میز اقتصاد رسانه ملی
خدمات رایگان پزشکی در مروست
برتری چوکا تالش در گام پنجم لیگ دسته دوم فوتبال
فینال لیگ سنگنوردی کشور
دست نیاز مردم خراسان جنوبی رو به آسمان، برای بارش رحمت الهی
امنیت و همدلی عامل اصلی رونق و پیشرفت کیش
استقبال مردم گیلان از برگزاری نخستین اجلاس اُستانداران کشور‌های حاشیه خزر
کارگاه آموزشی سوژه‌یابی زیست محیطی در خرم‌آباد
خشکسالی، سد مهاباد را نیمه‌جان کرد
اعزام پرتابگر لرستانی به مسابقات آسیایی کشورهای اسلامی
تجلیل از موکب‌داران و خادمان‌حسینی در استان
افتتاح نخستین مجموعه درمانی پنج‌طبقه در منطقه پویینک قرچک
اقامه نماز طلب باران در قم
خدمت‌رسانی رایگان پزشکان جهادی در روستای یوسف‌کند
پیش فروش بلیط قطار‌های مسافری آذرماه
درخشش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یزد در مسابقات کشوری مدهامتان
کشف کالای قاچاق فاقد مجوز در دهلران
درخشش دختران کاراته‌ کار بردسکن در مسابقات کشوری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جمعه چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اقتدار پهپاد ایرانی
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
الگوی آشوب
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
اهدای عضو جوان ۳۰ ساله به ۶ نفر بیمار نیازمند
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)