• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۸۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
صفحه نخست » عمومی

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ، مزایای بسیاری برای کسب و کار‌ها به همراه دارد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، ایمیل مارکتینگ، یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است که تقریبا در همه استراتژی‌های تبلیغات و بازاریابی فضای آنلاین، نقش اساسی بازی می‌کند اما تعریفی گسترده‌تر از انتشار و ارسال پیام تبلیغاتی در قالب ابزار ایمیل دارد.

اگر مارکتینگ (بازاریابی) را مجموعه‌ای از اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط، ارزش‌آفرینی، جلب اعتماد، انتشار محتوا و حتی حفظ ارتباط پس از خرید نهایی بدانیم، خواهیم دید که ایمیل مارکتینگ، ابزاری کارآمد است که می‌تواند همه این مراحل را پوشش دهد.
 
 
ایمیل مارکتینگ چیست؟
 
 
اهمیت و مزایای ایمیل مارکتینگ
 
ایمیل مارکتینگ، مزایای بسیاری برای کسب ‌و کار‌ها به همراه دارد:
 
بازگشت سرمایه
 
ایمیل مارکتینگ، بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را میان روش‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ دارا است و سرمایه‌گذاری روی آن معمولا چند برابر آورده برای کسب‌ و کار‌ها به همراه دارد.
 
اثربخشی سریع و در لحظه
 
نتایج یک کمپین ایمیلی به سرعت و کمی پس از ارسال با باز شدن ایمیل از سوی کاربران قابل مشاهده است.
 
محتوای سفارشی و شخصی‌سازی شده
 
در دنیای امروز دیگر ارسال محتوای عمومی و یکسان برای همه کاربران جذاب نیست. با استفاده از سرویس‌های مختص ایمیل مارکتینگ، شما می‌توانید برای کاربران، پیام‌های شخصی‌سازی شده بفرستید.
 
برای ایمیل مارکتینگ از کجا شروع کنیم؟
 
برای یادگیری ایمیل مارکتینگ، دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شوند که در شرایط فعلی نیز به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دارند. 
 
ایجاد استراتژی ایمیل مارکتینگ
 
برای شروع بازاریابی مانند دیگر اجزای پیشبرد کسب ‌و کار شما، لازم است یک استراتژی دقیق تدوین کنید و در استراتژی بازاریابی‌ خود نقش و موقعیت ایمیل مارکتینگ را مشخص کنید.
 
در ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید و با توجه به آن مشتریان هدف را بشناسید. این‌که کمپین شما قرار است برای چه مشتریانی اجرا شود و به دست چه کسانی برسد، اهمیت شایانی دارد. در نهایت قرار است با دقیق‌تر بررسی کردن جامعه هدف به "شناخت پرسونا" و نیاز‌ها و مشکلات کاربران خود دست پیدا کنید.
 
 
ایمیل مارکتینگ چیست؟
 
 
ایجاد فهرست ایمیل
 
اگر اطلاعات ایمیل همه مشتریان خود را ندارید، باید شروع به جمع کردن نشانی‌های ایمیل کنید و فهرستی جدید ایجاد کنید. هر چه بیشتر بتوانید با روش‌های مختلفی چون قرار دادن فرم عضوگیری، انتشار کتاب‌های الکترونیکی رایگان، کد تخفیف، برگزاری وبینار، اینفوگرافی و غیره سرنخ جمع‌آوری کنید، شانس شما جهت موفقیت در ساخت یک فهرست ایمیل مناسب کسب ‌و کار بیشتر خواهد بود.
 
جهت تهیه لیست جدید باید دو کار انجام دهید:
 
۱. تولید محتوای ارزشمند
 
برای ایجاد انگیزه ارزشمند باید محتوای کامل و صحیح تولید کنید. برای کالا یا خدمات خود تخفیف بگذارید و ارزشی خاص برای آن‌ها ایجاد کنید. مثلا ارسال رایگان بگذارید.
 
۲. ایجاد موقعیت اشتراک
 
شما می‌توانید اشتراک را در قسمت‌های مختلف وب‌سایت قرار دهید تا جلوی چشم مخاطب باشد. مثلا آن را در منوی سربرگ قرار دهید یا در انتهای پست یا به صورت اسلایدر روی وب‌سایت خود بگذارید و مخاطبان را تشویق کنید که ایمیل خود را ثبت کنند.
 
انتخاب یک سرویس ایمیل مناسب
 
شرکت‌های زیادی به کاربران، سرویس ایمیل مارکتینگ ارائه می‌کنند. در کنار سرویس‌های خارجی ایمیل مارکتینگ، شرکت‌های ایرانی نیز خدمات ایمیل مارکتینگ دارند.
 
مزایای استفاده از این سرویس‌ها مانند ارسال انبوه و زمان‌بندی شده انواع ایمیل، کاربری آسان و امکان استفاده به صورت Drag & Drop، بخش‌بندی مشترکان و مخاطبان هدف (سگمنتیشن)، سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی محتوا، اتوماسیون بازاریابی، گزارش‌های آماری و تحلیلی و غیره قابل چشم‌پوشی نیست اما متأسفانه برخی از سرویس‌دهندگان خارجی، استفاده کاربران ایرانی را با مشکلات متعددی روبرو کرده‌اند. مشکلاتی مانند:
 
ـ تحریم کاربران ایرانی
 
ـ مسدود کردن IP‌های ایران
 
ـ پرداخت ارزی و هزینه‌های بالا
 
ـ نبود پشتیبانی مناسب
 
ـ کار نکردن برخی قابلیت‌ها در ایران
 
ـ سفارشی ‌نبودن متناسب با نیاز کاربران ایرانی
 
 
ایمیل مارکتینگ چیست؟
 
 
مشخص کردن نوع کمپین ایمیل مارکتینگ
 
کمپین‌های ایمیلی در شکل‌های مختلف و با مقاصد گوناگون اجرا می‌شوند؛ بنابراین باید بر مبنای شناخت مشتریان و اهدافی که دنبال می‌کنید، نوع کمپین را انتخاب کنید. برخی از انواع کمپین‌های ایمیل مارکتینگ عبارت‌اند از:
 
خبرنامه یا Newsletter
 
خبرنامه با هدف ارتباط مستمر با کاربران و معمولا به‌طور منظم ارسال می‌شود. ارسال منظم خبرنامه به شما کمک می‌کند با کاربران فعلی خود در ارتباط بمانید و در ذهن آنها ماندگار شوید.
 
بازاریابی پیشنهادی یا Marketing Offer
 
در بازاریابی پیشنهادی شما ایمیلی برای مشتریان می‌فرستید، با این رویکرد که پاسخ مستقیمی ایجاد کنید. پیشنهاد شما می‌تواند اطلاع‌رسانی محصولات جدید و تشویق مشتریان به خرید باشد یا تخفیف و تبلیغ برای محصولی خاص. در این روش CTA را بر مبنای واکنشی که از مشتری انتظار داریم، طراحی می‌کنیم.
 
اعلامیه یا Announcement
 
در این نوع کمپین، ایمیلی برای اعلام محصول جدید، ویژگی‌ها یا خدمات آن ارسال می‌شود. در این کمپین هدف اولیه شما تعامل با مشتریان فعلی است و به‌طور ثانویه تشویق به بازگشت یا خرید مجدد.
 
ساخت اولین کمپین
 
پس از ترسیم اهداف، تهیه فهرست مخاطبان و مشخص کردن نوع کمپین می‌توانید به سراغ طراحی و اجرای اولین کمپین ایمیلی خود بروید.
 
نکته‌هایی که به شما جهت ساخت کمپینی تأثیرگذارتر کمک می‌کنند:
 
ایجاد یک ساختار متنی خوانا
 
تمرکز افراد در هنگام خواندن یک ایمیل بازاریابی چندان بالا نیست، بنابر این لازم است ایمیل طوری طراحی شود که با یک اسکن چشمی، مخاطب به سمت اکشن مورد نظر شما هدایت شود. بنابر این نوشتن متن‌های طولانی و استفاده از کلمات سنگین، راهکار خوبی نیست. شما باید به گونه‌ای ایمیل خود را طراحی کنید که مخاطب حین خواندن و اسکن کردن به سمت دکمه CTA حرکت کند.
 
توجه کنید تعداد زیادی از مخاطبان شما با گوشی، ایمیل خود را بررسی می‌کنند. بنابر این حتما از طراحی‌های ریسپانسیو استفاده کنید.
 
استفاده از تصاویر و عناصر جذاب
 
مطالعات نشان داده است که افراد تا سه روز پس از دیدن یک تصویر می‌توانند تا ۶۵ درصد آن را به خاطر بیاورند، در حالی‌که فقط ۱۰ درصد از یک متن را پس از سه روز به یاد می‌آورند. بنابر این، قرار دادن عناصر تصویری به‌ جای متن به شما کمک می‌کند ساختار به‌یادماندنی‌تری از ایمیل بسازید.
 
 
ایمیل مارکتینگ چیست؟
 
 
شخصی‌سازی کمپین ایمیل
 
امروزه بیشتر مخاطبان ترجیح می‌دهند مخاطب یک ایمیل شخصی‌سازی‌شده باشند تا ایمیل‌های عمومی. برای مثال، افزودن نام مخاطبان به ابتدای متن ایمیل، راهکاری ساده است که می‌تواند به تأثیرگذاری بیشتر و ماندگار شدن نام شما در ذهن مخاطب کمک کند.
 
دسته‌بندی مخاطبان (سگمنتیشن)
 
سرویس‌های ایمیل مارکتینگ به شما اجازه می‌دهند بر مبنای ویژگی‌های گوناگون، کاربران خود را دسته‌بندی کنید تا کمپین‌هایی هدفمندتر اجرا کنید. به این ترتیب، کمپین‌های شما با نرخ بهتری نتیجه می‌گیرند و کاربران نیز ایمیلی متناسب با نیاز خود دریافت می‌کنند.
 
برخی از ویژگی‌هایی که می‌توانید برای دسته‌بندی کاربران مورد استفاده قرار دهید، عبارت‌اند از: مشخصات جغرافیایی، مشخصات جمعیت‌شناسی (سن، جنس و ...)، بازار (علایق مخاطب به بازار یا صنعتی خاص)، فعالیت‌های گذشته، فعالیت‌های جاری و غیره.
 
یک صفحه فرود مناسب
 
پس از آن‌که کاربر از راه ایمیل به اکشن مورد نظر شما هدایت شد، باید وارد صفحه فرود مناسبی از وب‌سایت شما شود. صفحات فرود برای این طراحی می‌شوند که مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنند.
 
برای ساخت صفحه فرودی جذاب این موارد را رعایت کنید:
 
ـ عنوانی مفید و جذاب در سربرگ خود قرار دهید.
 
ـ تصویری قرار دهید که نشان‌دهنده پیشنهاد شما باشد.
 
ـ محتوایی کامل و ساده، روشن و مختصر بنویسید.
 
ـ دکمه اقدام به عمل واضحی در صفحه قرار دهید.
 
ـ پیشنهادی مرتبط و جذاب ارائه کنید.
 
ـ صفحه خود را سازگار با موبایل و تبلت ایجاد کنید.
 
ـ برای موتور‌های جستجو بهینه‌سازی کنید.
 
ـ صفحه تشکر نیز بسازید.
 
 
تست A / B و آنالیز (تجزیه و تحلیل) نتایج کمپین‌ها 
 
برای مشخص‌ کردن اِلِمان‌ها (عنصرها یا اجزای تشکیل‌دهنده) مطلوب کاربران خود و همچنین فرکانس مناسب جهت ارسال ایمیل به آنها لازم است متغیر‌های گوناگون را در معرض آزمایش قرار دهید و همواره با تحلیل نتایج کمپین‌ها به بهینه‌ شدن کمپین‌های بعدی کمک کنید. از دو راه میزان موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ خود را بسنجید:
 
اول: سرویس‌دهنده ایمیل مارکتینگ خود و ابزار‌های موجود جهت سنجش.
 
دوم: ابزار‌های تحلیلی وب‌سایت خود مانند گوگل آنالیتیکس.
 
 
ایمیل مارکتینگ چیست؟
 
 
جمع‌بندی
 
بهتر است هر چه زودتر ایمیل مارکتینگ را آغاز کنید، زیرا این روش تأثیر به‌سزایی در افزایش نرخ بازدید و فروش کسب‌ و کار شما دارد. جهت طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ خود، زمان بگذارید و آن را به بهترین شکل و متناسب با جامعه مخاطبان خود طراحی کنید.
 
در نهایت، بهتر است از سرویس ایمیل مارکتینگی استفاده کنید که نتایج کمپین را به درستی به شما نشان دهد، کار با آن ساده باشد و جهت طراحی هر چه بهتر و جذاب‌تر کمپین به شما کمک کند. 
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اعلام زمان ثبت‌نام انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا
دعا برای نزول رحمت الهی
سرمایه‌گذاران گردشگری از عوارض تغییر کاربری معاف هستند
غلظت آلاینده ها و غبار در سمنان
سیاستمداران آمریکا در مقابل نظم جدید دنیا دچار استیصال شده‌اند
امروز؛ جدال خیبر و ذوب آهن در اصفهان
پیشرفت بزرگ پالایشگاه یازدهم پارس جنوبی در بومی‌سازی تجهیزات ابزار دقیق
افزایش ظرفیت انباشت آلاینده‌های جوی از جمعه شب تا صبح یکشنبه
بازگشایی دریچه‌های تحتانی سد کرخه برای رها سازی آب به پایین دست
در مسیر استقلال خواهی
پیام رئیس‌جمهور به هفدهمین رویداد ملی «ترنم وحی» در کاشمر
قم؛ الگویی عملی تبلور کرامت در تمامی شئون دستگاه عدالت
رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج مازندران درقائم شهر
پیش بینی تداوم مه صبحگاهی و فعالیت سامانه بارشی در خوزستان
برگزاری رویداد رفیق شهیدم در اقلید
تولد و مرگ در جاده جهرم – لار
حضور تیم هندپلو چهارمحال و بختیاری در نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور
راه اندازی پویش «من نگهبان آب هستم» از سوی خانه سینما
تعمیرات اساسی واحد سه نیروگاه شهید مفتح
نفع جوامع محلی از عایدی ۱۵ درصدی معادن
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
گسترش ویروس آنفلوانزا
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
معوقات سایپا همچنان ادامه دارد
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
گرانفروشی نان با شگرد تغییر تنور
فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
معرفی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
گفتگوی زنده استاندار همدان با مردم
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)