• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۱۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه

افزایش ۲۱ درصدی نرخ عوارض عبور از آزادراه‌ها

وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون احداث طرح‌های عمرانی حوزه راه و ترابری، وزارت راه و شهرسازی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها اقدام و پس از تصویب برای اجرا از تاریخ اول شهریور ابلاغ شده است

آقای مهدی حیدری افزود: بر اساس تبصره (۲) ماده واحده قانون فوق الذکر و ماده (۳۴) آیین نامه اجرایی قانون مذکور، وزارت راه و شهرسازی نسبت به محاسبه و تعیین نرخ عوارض جدید آزادراه‌های احداثی توسط بخش خصوصی اقدام و پس از تصویب وزیر راه و شهرسازی، نرخ‌های مصوب که در ۱۵ ماه گذشته بدون تغییر مانده بود، برای اجرا از تاریخ اول شهریورماه امسال به شرکت‌های آزادراهی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به هزینه نگهداری آزادراه‌ها گفت: بر اساس محاسبات انجام‌شده میزان هزینه نگهداری از آزادراه‌ها در سال ۹۸ با فرض حداقل هزینه ضروری نگهداری (سالانه ۲ درصد هزینه احداث) برابر با ۴۰۰ میلیارد تومان است. درحالیکه درآمد کل آزادراه‌ها از محل عوارض فعلی که صرف نگهداری از آن‌ها می‌شود برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم حداقل میزان مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: برای تأمین حداقل بودجه هزینه نگهداری راه‌ها، عوارض فعلی تردد خودرو‌ها باید به میزان ۳۰۰ درصد رشد کند، درحالیکه میانگین رشد عوارض در سال جاری ۲۱ درصد تعیین‌شده است.
آقای حیدری تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته مبنی بر داده‌های آماری بارنامه‌های صادره، نسبت متوسط کل عوارض دریافتی از خودرو‌های سنگین شامل تریلی، کامیون دو محور و سه محور به میزان دریافتی آن‌ها بابت کرایه حمل بار برای چند نمونه مورد بررسی برای کل مسیر بین ۲ تا ۶ درصد است. در نتیجه میزان افزایش صورت گرفته برای سال ۹۸ حداکثر ۲ هزارم تا یک درصد میزان کرایه دریافتی است و مطلقاً سهم قابل محاسبه‌ای در سبد قیمت حمل و نقل ندارد.
وی افزود: این در حالیست که استفاده از آزادراه‌ها که بخش عمده‌ای از هزینه نگهداری آن ناشی از استهلاک وسایل نقلیه سنگین روی آن است، حداقل موجب کاهش ۴۶۷ کیلومتری مسیر نسبت به راه‌های موجود و صرفه‌جویی ۱۶۶ میلیارد تومانی سالیانه در مصرف سوخت آن‌هم باقیمت سوخت یارانه‌ای انواع وسایل نقلیه می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به یارانه ۸۰۰ درصدی قیمت انواع سوخت و نیز یارانه فوق‌الذکر در هزینه عوارض، عملاً نیمی از جمعیت کشور، فاقد خودروی شخصی بوده و از این یارانه محروم هستند. به‌این‌ترتیب بهره‌وری مجموع هزینه‌های حمل‌ونقل کشور به‌ویژه با توجه به تشویق انجام سفر‌های غیرضروری، به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
پیش از این به‌منظور انجام مساعدت با کاربران دائمی در شبکه آزادراهی و همچنین تحقق اهداف عدالت اجتماعی و رفاه عمومی به موازات تأمین هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سودبخشی بخش خصوصی در احداث و توسعه پروژه‌های زیرساختی دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف برای کاربران دائمی در شبکه آزادراهی اعلام شده است.
براین اساس و طبق این دستورالعمل، کاربران دائمی شبکه آزادراهی کشور (خودرو‌هایی با تردد بیش از ۴۰ بار در ماه از گیت‌های عوارضی) مشمول تخفیف ۳۰ درصدی در نرخ عوارض برابر ساز و کاری می‌شوند که توسط شرکت‌های طرف قرارداد تعیین می‌شود.
همچنین خودرو‌های با پلاک عمومی مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در نرخ عوارض هستند و خودرو‌های امدادی از این پرداخت معاف شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرمت تنها مسجد چهار مناره تاریخی در داراب
عطر شهدا در قم پیچید
کمک ۲ میلیارد ریالی جانباز کاشمری به حوزه سلامت
استقبال پرشور دانش‌آموزان هرمزی از پیکر مطهر شهید گمنام
رکوردی تازه در توسعه تجدیدپذیرها تا پایان سال
ویژه‌ برنامه‌های رادیو صبا در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) 
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن 
شهر قم با تشییع شهدا عطر آگین شد 
تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید گمنام در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خوزستان
فردا: سپاهان - الحسین در نبرد صدرنشینی
ورود اولین محموله کولبری از کشور پاکستان به خراسان جنوبی
امروز: تراکتور به دنبال ۳ امتیاز در خانه نسف قرشی
تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام -استان‌ها (۲)
نزاع خونین در خواف؛ ۲ نفر جان باختند
دیار علویان در سوگ بانوی دو عالم نشست
احترام نظامی فرمانده مرزبانی گلستان به شهدای گمنام
پخش زنده فوتبال ایران و چین تایپه در قاب شبکه ورزش
همراهی و فداکاری مردم، سرمایه‌ای بزرگ برای ایران اسلامی
دختر پرتابگر دیسک ایران هفتم شد
عملکرد نامطلوب برخی دستگاه‌های خوزستان در اجرای قانون هوای پاک 
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)