• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اجتماعی » جامعه و شهری
با استقبال شهروندان تهرانی؛

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایل

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های خطی پایتخت به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی کرایه مجهز شده اند

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان عصر امروز در نشست پرداخت الکترونیک در تاکسی با بیان اینکه مسئله پرداخت و فناوری پرداخت در حوزه حمل و نقل در تمام دنیا مهم است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های مختلفی را با تمرکز بر پرداخت در نظام‌های حمل و نقلی ارائه می‌کنند. اولین حوزه‌ای که در حمل و نقل عمومی در تهران متصل به حوزه پرداخت الکترونیکی شد، مترو بود و دهه هشتاد هم اتوبوسرانی به پرداخت الکترونیکی محلق شد.
وی اضافه کرد: در شهرداری تهران و در برنامه ریزی‌هایی که از طرف شورای شهر و شهرداری تعریف شده، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم مطرح بود. مسئله پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی جزو موضوعات جدید نیست بلکه در گذشته بار‌ها پیشنهادات مختلفی شده است. تا قبل از سال جاری هیچکدام از فعالیت‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام شده بود به دلایل مختلف نمی‌شد پرداخت الکترونیکی بدانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در شهر تهران گفت: نظام تاکسی و شکل تاکسیرانی در تهران از حیث کیفی و کمی و همچنین روش کار با آن چه در کشور‌های دیگر وجود دارد، متفاوت است. فناوری‌های پرداخت در خارج از کشور به صورت دربستی است؛ در بسیاری از کشور‌های دنیا ناوگان تاکسیرانی به صورت خصوصی اداره می‌شود. با ۸۰ هزار تاکسی در تهران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی هستیم که از منظر شهری خودرو محوری است و مطلوب نیست.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از ۸۰ هزار خودرو می‌شود مجهز کردن آن‌ها به روش‌های مختلف پرداختی سنگین است. یکی از دلایل شکست این است که این حجم از سرمایه گذاری با تجهیزات سخت افزاری مطابقت ندارد.
قنادان تصریح کرد: همواره تلاش شده هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و فعالان حوزه حمل و نقل افزایش یاید چرا که شناخت این دو از یکدیگر بسیار کم بوده و در دوره مدیریت شهری جدید موضوع پرداخت الکترونیکی به طور جدی یکی از پروژه‌های الویت‌دار است.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در پرداخت و توسعه الکترونیکی شامل سه اصل اساسی است، گفت: اصل اول این است که فناوری حوزه پرداخت مدرن و به روز بماند. اصل دوم این است که از شکل گیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند کسب و کار محدود جلوگیری شود تا فضای نقش آفرینی و فرصت برابر برای کارکردن وجود داشته باشد. حرکت کردن به سمت یکپارچگی در حوزه تاکسیرانی دیگر اصل مهم است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سه طرح آزمایشی برای پروژه «پرداخت الکترونیک در تاکسی» اجرا شد، اظهار داشت: مدل اول تسهیل پرداخت از طریق کارت شهروندی یا همان کارت پرداخت مترو و اتوبوسرانی بود. این پروژه ازمایشی در کنار یکی از ایستگاه‌های مترو به اجرا درآمد. مدل دوم استقرار دستگاه پوز بود تا پرداخت از طریق شبکه شاپرک صورت گیرد. این جزو تراکنش‌های آنلاین است. مدل سوم، پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بود. هرکدام محدودیت‌هایی داشتند، اما بیشترین استقبال از این نوع پرداخت (اپلیکیشن موبایل) انجام شد و از نظر سطح پوشش استقبال خوبی از نظر پرداخت موبایلی صورت گرفت.
قنادان با بیان اینکه دو پروژه اول به دلیل چالش تامین منابع لازم سخت افزاری به مشکل برخورد، گفت: در حوزه پرداخت موبایلی شرکت‌های استارتاپی به کمک ما آمدند و ایده اصلی متعلق به آن‌ها بود. بعد از پایان یافتن طرح‌های آزمایشی، فراخوانی صادر شد که شرکت‌های علاقه مند می‌توانند طرح‌های خود را ارسال و کار کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: پرداخت از طریق کارت‌های شهروندی، به دلیل نوع مدلی که در پرداخت شبکه اتوبوسرانی و مترو از حیث زیرساختی اتفاق افتاده، توسعه این مدل در تاکسیرانی با چالش‌های بسیاری مواجه است و موفق نخواهد بود. به دلیل غیراقتصادی بودن، شرکتی که قرار بود این کار را انجام دهد، انصراف داد. چالش‌های بسیاری هم دارد که یکی از آن‌ها محدودیت سقف شارژ کارت شهروندی است. پرداخت از طریق موبایل بسیار محتمل‌تر از پرداخت کارت‌های شهروندی است. در آینده می‌توان به این سمت حرکت کرد که پرداخت الکترونیک مترو و اتوبوسرانی هم از طریق موبایل صورت گیرد. کارت‌های شهروندی تکنولوژی ده سال پیش است که باید بازبینی شود.
مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: یکی از مشکلات قرارگرفتن دستگاه پوز در تاکسیرانی نظام کارمزدی است. چرا که اساسا مدل پرداخت‌های خرد با دستگاه پوز اقدام اصولی نیست. به همین علت دستگاه‌های پوز در خودرو‌های دربستی و گران قیمت از جمله فرودگاه امام و مهرآباد و‌همچنین پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد این پروژه انجام شده است. قراردادن دستگاه پوز در تاکسیرانی خطی چالش‌های بسیاری دارد.
قنادان با تأکید براینکه مناسب‌ترین روش پرداختی که در تاکسی‌های خطی دنبال می‌شود پرداخت از طریق موبایل است، عنوان کرد: عمده‌ترین مناطقی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند مناطق ۱،۲،۴،۵،۶ هستند و بیشترین سطح پوشش در منطقه ۲ است که نود درصد تاکسی‌ها مجهز به پرداخت موبایلی هستند. مناطق ۳،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵ تحت پوشش متوسط هستند و حدود ۵۰تا ۶۰ درصد پوشش دارند و سایر مناطق در دست توسعه است و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ و در مجموع بیش از شصت درصد تاکسی‌های خطی در تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش سطح پوشش است، گفت: اگر یک شیوه پرداختی سطح پوشش نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مردم از آن استفاده کنند. باید مردم را تشویق به استفاده از این روش‌های پرداختی کرد.
قنادان اظهر داشت: در سه ماهه گذشته به یک چالش جدید برخورد کرده بودیم و آن هم تنوع برچسب‌ها و تبلیغ هرشرکتی بود که هر مسافر باید کیف پول یکی از این اپلیکیشن‌ها را شارژ کند و ممکن است تاکسی دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نکند.
اتصال کیف پول‌های شرکت‌های مختلف اعم از ریال و و فون پی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم بود و این مشکل اساسی شهروندان رفع شد و همچنین پروژه بعدی یکسان سازی برچسب‌های قرار گرفته در تاکسی‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مطالبات مردمی ۲۴ آبان ۱۴۰۴
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
قطعی خط تلفن درچه اصفهان، دردسر ساز شد
نشان طلای دختر تکواندوکار ایران در بازی‌های همبستگی اسلامی
اختتامیه سومین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج در دماوند
تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
حضور بانوان برای نخستین بار در ورزشگاه تختی آبادان
دیدار معاون سیاسی رئیس مجلس لبنان با لاریجانی
معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری
پیگیری اختلال در واردات نهاده‌های دامی
برگزاری همایش عهد همدلی در سرخه
لایروبی آب بندان‌های گیلان
چرا بیمه بیکاری پرداخت نمی‌شود؟
خاموشی ۱۰ ماینر قاچاق در گلوگاه
شهداب قهرمان لیگ برتر والیبال نوجوانان شد
تصادف مرگبار در جاده چوکام به خمام
درخشش دانش آموزان اسلامشهری در رقابت های استارتاپی استان تهران
­بازی‌های همبستگی اسلامی؛ صعود عرفان محرمی به نیمه نهایی ووشو
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت
دیدگاه مثبت مردم گیلان در خصوص اجلاس استانداران کشور‌های حاشیه خزر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
پویش آبادان را سبز میکنیم
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)