• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
چهل سالگی انقلاب:

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور

صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.

چکیده مطلب:
- صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است.
-صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.
- اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل قرن بیستم به دستور مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شد.
- در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می شود.

پژوهش خبری صدا وسیما:صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است. در ساخت خودرو مجموعه ای تکنولوژی های فلزی، پلاستیکی، شیمایی، چوب، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالوژی، طراحی و .. دخالت دارند. به همین دلیل صنعت خودرو به لحاظ ضریب همبستگی پسین دوم را در بین صنایع کشور دارد. برخی برآوردها حاکی از آن است که به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می شود که 17% آن اشتغال مستقیم (خودروسازی و قطعه سازی) و 83% آن اشتغال غیرمستقیم (صنایع بالادستی و فعالیت خدماتی به خودرو) خواهد بود .

این صنعت در ایران پس از شگل گیری اولیه در دهه 1340، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. تا اوایل دهه 1370، رویکرد این صنعت در داخل کشور مبتنی بر تولید خودرو تحت لیسانس شرکت های خارجی بود، اما به مرور تحولاتی در راستای ایجاد زنجیره تولید آن نیز صورت گرفت و صنعت قطعه سازی خودرو را در ایران شکل بخشید. همکاری استراتژیک خودروسازی ایران که قبل از انقلاب محدود به آمریکا بود، پس از آن از آمریکا جدا شد و با شیب کندی به سمت شرکای اروپایی و آسیای شرقی گسترش یافت. یک قطب خودروساز داخلی کمابیش به فرانسه و همکاری با پژو متمایل شد و قطب دیگر به کره جنوبی و همکاری با کیاموتورز. البته علاوه بر این دو برند، خودروسازان داخلی کمابیش با چندین برند اروپایی و آسیایی دیگر هم مشارکت داشتند، این همکاری ها تا مدت ها ادامه پیدا کرد تا آنکه تحریم های بین المللی، آن را به چالش کشید. لذا از آنجایی که اهمیت این صنعت در روند چهل سال بعد از انقلاب اسلامی با فراز و نشیب هایی که در طول این سال ها داشته، اما توانسته موفق و پیشرفت بالایی داشته باشد، به گونه ای که در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می کند، لذا تلاش کردیم در مصاحبه با حسن بیگی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آمار تولید، سرانه مصرف خودرو در کشور، جایگاه ایران در جهان، مقایسه صنعت خودرو ایران با جهان اطلاعات دقیق تری را در این خصوص بدست آوریم.

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور
متن کامل این مطلب در پیوست موجود است.

پژوهش خبری // پژوهشگر: زهره دانشمندی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فردا، قطعی گاز در بخشی از مرکز شهر اهواز
تداوم وزش باد شدید در سمنان
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۴ آبان ۱۴۰۴
تاکید نماینده هشترود و چاراویماق بر ساماندهی تخصیص آب پایاب سد سهند
گردشگری پاییزه و زمستانه در کویر ۸۰ هزار کیلومتری لوت
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
بازدید وزیر جهاد کشاورزی از روند ساخت سایت تولید واکسن پرندگان در مرند
درخشش لرستانی ها در مسابقات مُدْهَامَّتَان
ورزشی‌های بیست و سوم آبان ماه در استان سمنان
بازگشت یک گلاده گرگِ تیمارشده به طبیعت در مهاباد
برگزاری رویداد پیوند نوآوری و مدیریت شهری در مشهد
درخشش تیم کامپوند بانوان ایران با مربی گری مربی چهارمحال و بختیاری
روایتی متفاوت از شرق کشور؛ وقتی ایران‌جان به خاوران رسید
جشنواره بادام وبرنج، روایتی از پیوند مردم با خاک حاصلخیز گیلان
ائمه جمعه استان تهران بر صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید کردند
بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کشاورزی خراسان جنوبی در میز اقتصاد رسانه ملی
خدمات رایگان پزشکی در مروست
برتری چوکای تالش در گام پنجم لیگ دسته دوم فوتبال
فینال لیگ سنگنوردی کشور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
برق ۲۸۰۰ خانوار ، خوراک ۲۳۱ ماینر غیرمجاز در زنجان
همایش پیاده روی به بهانه هفته دیابت
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۳ آبان ۱۴۰۴
ارزیابی سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
زنجان؛ روایت یک نخبه ریاضی دهه شصتی
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)