• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۱۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
چهل سالگی انقلاب:

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور

صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.

چکیده مطلب:
- صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است.
-صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.
- اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل قرن بیستم به دستور مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شد.
- در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می شود.

پژوهش خبری صدا وسیما:صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است. در ساخت خودرو مجموعه ای تکنولوژی های فلزی، پلاستیکی، شیمایی، چوب، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالوژی، طراحی و .. دخالت دارند. به همین دلیل صنعت خودرو به لحاظ ضریب همبستگی پسین دوم را در بین صنایع کشور دارد. برخی برآوردها حاکی از آن است که به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می شود که 17% آن اشتغال مستقیم (خودروسازی و قطعه سازی) و 83% آن اشتغال غیرمستقیم (صنایع بالادستی و فعالیت خدماتی به خودرو) خواهد بود .

این صنعت در ایران پس از شگل گیری اولیه در دهه 1340، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. تا اوایل دهه 1370، رویکرد این صنعت در داخل کشور مبتنی بر تولید خودرو تحت لیسانس شرکت های خارجی بود، اما به مرور تحولاتی در راستای ایجاد زنجیره تولید آن نیز صورت گرفت و صنعت قطعه سازی خودرو را در ایران شکل بخشید. همکاری استراتژیک خودروسازی ایران که قبل از انقلاب محدود به آمریکا بود، پس از آن از آمریکا جدا شد و با شیب کندی به سمت شرکای اروپایی و آسیای شرقی گسترش یافت. یک قطب خودروساز داخلی کمابیش به فرانسه و همکاری با پژو متمایل شد و قطب دیگر به کره جنوبی و همکاری با کیاموتورز. البته علاوه بر این دو برند، خودروسازان داخلی کمابیش با چندین برند اروپایی و آسیایی دیگر هم مشارکت داشتند، این همکاری ها تا مدت ها ادامه پیدا کرد تا آنکه تحریم های بین المللی، آن را به چالش کشید. لذا از آنجایی که اهمیت این صنعت در روند چهل سال بعد از انقلاب اسلامی با فراز و نشیب هایی که در طول این سال ها داشته، اما توانسته موفق و پیشرفت بالایی داشته باشد، به گونه ای که در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می کند، لذا تلاش کردیم در مصاحبه با حسن بیگی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آمار تولید، سرانه مصرف خودرو در کشور، جایگاه ایران در جهان، مقایسه صنعت خودرو ایران با جهان اطلاعات دقیق تری را در این خصوص بدست آوریم.

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور
متن کامل این مطلب در پیوست موجود است.

پژوهش خبری // پژوهشگر: زهره دانشمندی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مطالبات مردمی ۲۴ آبان ۱۴۰۴
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۲۴
قطعی خط تلفن درچه اصفهان، دردسر ساز شد
نشان طلای دختر تکواندوکار ایران در بازی‌های همبستگی اسلامی
اختتامیه سومین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج در دماوند
تخصیص ۷۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
حضور بانوان برای نخستین بار در ورزشگاه تختی آبادان
دیدار معاون سیاسی رئیس مجلس لبنان با لاریجانی
معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری
پیگیری اختلال در واردات نهاده‌های دامی
برگزاری همایش عهد همدلی در سرخه
لایروبی آب بندان‌های گیلان
چرا بیمه بیکاری پرداخت نمی‌شود؟
خاموشی ۱۰ ماینر قاچاق در گلوگاه
شهداب قهرمان لیگ برتر والیبال نوجوانان شد
تصادف مرگبار در جاده چوکام به خمام
درخشش دانش آموزان اسلامشهری در رقابت های استارتاپی استان تهران
­بازی‌های همبستگی اسلامی؛ صعود عرفان محرمی به نیمه نهایی ووشو
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت
دیدگاه مثبت مردم گیلان در خصوص اجلاس استانداران کشور‌های حاشیه خزر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
پویش آبادان را سبز میکنیم
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)