• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۰۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
اقتصادی » صنعت
گفتگوی ویژه خبری؛

سهم ۲۰ درصدی خودرو از صنعت

عضو کمیسیون صنایع مجلس: خودروسازی سهم ۲۰ درصدی از صنعت کشور را دارد و حدود ۶ میلیون نفر از آن نان می‌خورند.

خودرو سهم بسزایی از صنعت کشور داردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ولی ملکی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: حدود یک میلیون نفر در صنعت خودروسازی و قطعه سازی بطور مستقیم و پنج میلیون نفر غیر مستقیم از این صنعت نان می خورند. هر چند حمایتهای درستی از این صنعت نمی شود.

او ادامه داد: پس از خارج شدن پیکان از چرخه تولید و جایگزینی خانواده پژو رشد خوبی در صنعت خودرو شاهد بودیم اما با شروع تحریمها­دوباره با رکود تحمیلی مواجه شدیم زیرا افزایش نرخ ارز از هزار به بالای سه هزار خطوط تولید را با مشکل مواجه کرد.

احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سوی دیگر استودیو بعنوان مخالف طرح افزایش نرخ تعرفه های واردات خودرو گفت: موافق طرح هستم اما نه به این شکل.

او ادامه داد: ملاک قرار دادن میزان حجم موتور خودروهای وارداتی برای تنظیم تعرفه واردات، یک اشتباه است. این رفتار یعنی ما هنوز به تولید نگاهی سنتی داریم دریغ که مفهوم تولید تغییر کرده است.

احمدی گفت: متاسفانه مسئولان ما حاضر نیستند به خودشان زحمت بدهند و مفاهیم جدید تولید را درک کنند. مسئولان می خواهند مردم را متقاعد کنند که خودروهای بی کیفیت تر اما نرخ برابر با خودروهای وارداتی را خریداری کنند.

او با تاکید بر فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، تصریح کرد: تولید علاوه بر کالا به خدمات هم اطلاق می شود، خدماتی مانند اسنپ.

احمدی برای غیربومی بودن تولیدات موفق به گوشی تلفن اپل اشاره کرد و گفت: این گوشی با طراحی امریکا، ساخت چین و بازار فروش در همه دنیاست، متاسفانه واژه خودروی ملی را یک فردی بر سر زبان انداخت و مدتهاست که استفاده می شود. ما مگر یخچال ملی داریم مگر تلویزیون ملی داریم مگر گچ و سیمان ملی داریم که خودروی ملی داشته باشیم ما باید در بخشی از زنجیره تولید بخشی از کالاها متمرکز شویم، مزیت ما همین است. انجام صفر تا صد تولید یک خودرو با مفاهیم امروزی تولید مغایر است.

ریاضت مصرف کننده، حاصل روش های سنتی تولید خودروست
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آنها که با مفهوم جدید تولید مخالفند، ریاضت را به مصرف کننده تحمیل می کنند.

احمدی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: افزایش تعرفه واردات خودرو یک طرح ریاضتی است و حاصلی برای پیشرفت صنعت خودرو کشور ندارد.

ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سوی دیگر استودیو گفت: در حال حاضر به ازای هر دستگاه خودروی تولید داخل، دو هزار و پانصد دلار قطعه وارد کشور می شود خودرو در هیچ جای دنیا صد در صد تولید ملی نیست.

او ادامه داد: هر گونه افزایش قیمت که به تورم در جامعه بزند بصورت مستقیم به اقشار پایین جامعه آسیب می رساند.

امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: لزوما تعرفه واردات به معنی حمایت از تولید داخل نیست، برای سرمایه گذاری باید فضای امن ایجاد کرد نه اینکه تعرفه افزایش یابد. در حال حاضر نیاز صنعت خودروسازی و قطعه سازی حدود پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد که در شرایط فعلی، اعتماد خارجی ها به راحتی جلب نمی شود.

فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از آنجا که فقط پنج درصد بازار داخلی خودرو از طریق واردات تامین می شود، هیچ تهدیدی برای بازار خودرو و تولید داخل وجود ندارد. تلاطم های شدید ماههای اخیر بازار خودرو حاصل دخالتهای دولت در این صنعت است، زیرا دو سوم هیات مدیره های تولیدکنندگان خودروی داخلی از بدنه دولت هستند که تصمیماتشان بصورت مستقیم بر بازار اثر می گذارد و معمولا این تصمیمات در فضای منصفانه گرفته نمی شود. متاسفانه با طرحی که در مجلس برای تعرفه واردات تدوین شده، خودروی خارجی با 135 درصد بالاتر از قیمت واقعی بدست مصرف کننده می رسد. کاهش تعرفه واردات بطور قطع ضامن حقوق مصرف کننده است.

او در خصوص تخلفات شرکتهای عظیم خودرو و نگین­ خودرو و عدم تعهد این دو شرکت در قبال تامین خودروی مشتریان گفت: طبق قوانین مکتوب، وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه برخورد با متخلفین را عهده دار است.

امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: رشد صنعت خودرو نیاز به همکاری اقتصادی و فناوری دارد، ما نمی توانیم تولیدکننده صد در صد خودرو باشیم.

او با بیان اینکه افزایش تعرفه یکی از ابزارهای حمایتی است ادامه داد: افزایش قیمت برخی خودروها متاثر از افزایش تعرفه واردات ایرادی به بازار تولید داخلی وارد نمی کند.

کاکایی در ارتباط تصویری با این برنامه پاسخ داد: افزایش تعرفه واردات فقط یکی از موانع است و دلایل گوناگون دیگری همچون بهره بانکی بالا وجود دارد.

احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در استودیو گفت: یکی از مشکلات بزرگ تولید کشور، قفل و زنجیرهایی است که با قوانین گوناگون به پای تولیدکننده بسته ایم. درآمد حاصل­از تعرفه واردات، صرف حمایت از تولید داخل نمی شود.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سوی دیگر استودیو گفت: اگر خودروسازان داخل ادغام شوند هم هزینه ها پایین می آید هم بازدهی بالاتر می رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
به روز رسانی تجهیزات فرودگاه شهرکرد برای تسهیل در ارائه خدمات به مردم
معرفی مدیر و داوران بخش عکس جشنواره تئاتر فجر
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی
برگزاری جلسه ستاد برگزاری هفت بسیج در همدان
آغاز تعمیرات یکی از واحدهای نیروگاهی کشور به همت متخصصان داخلی
۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است
۱۴ زخمی در حوادث رانندگی تایباد
روایت تازه تئاتر زنجان در سی‌وهفتمین جشنواره؛ هشت اثر بر صحنه رقابت
مقیمی: تثبیت فرایندهای فاز ۱۴ پارس جنوبی با هم‌افزایی هشت شرکت داخلی
راه یابی بسکتبالیست‌های قمی به مرحله حذفی
امضای تفاهم نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و اتاق بازرگانی اهواز
پرداخت حدود ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۳۹۰ طرح اقتصادی فارس
تاکید بر خودمراقبتی برای جلوگیری از بحران تنفسی در پی نخستین بارش ها
ضرورت عبور از روابط‌عمومی سنتی به روایت‌گری اعتمادساز
ذخایر کافی سیب در سردخانه ها
معرفی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت استان همدان
سیدعلی میر افضلی دبیر علمی بیستمین جشنواره بین­‌المللی شعر فجر شد
بررسی مسائل آموزش وپرورش درتفرش
آغاز عملیات اجرایی انتقال آب سد کلقان بستان آباد
حضور مسئولان ورزشی کشورمان در محل مسابقات ووشو
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
پویش آبادان را سبز میکنیم
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
برگزاری نشست آموزشی طراحان و ناظران گاز با هدف ارتقای دانش فنی
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
فینال لیگ سنگنوردی کشور
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)