به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما ،محمدعلی نجفی در ششمین همایش ملی "مدیریت آلودگی هوا و صدا " گفت: در طرح جدید ترافیک به هیچ عنوان نگاه درآمدزایی وجود ندارد و اگر به خوبی اجرا شود درآمد شهرداری تهران از این محل برای سال آینده کمتر از سال 96 خواهد بود.
وی ادامه داد: بی تردید تغییر و تحول در هر سیستمی مشکل است اما در شهرداری تهران این مسئله بیشتر دیده میشود به شکلی که ایجاد هر تحولی چه در داخل و چه بیرون از مجموعه شهرداری تهران به شدت با مقاومت روبرو میشود. در این حوزه به شدت نیازمند منابع مالی هستیم و دولت و مجلس تصمیم قاطعی بگیرند و شهرداری به عنوان مجری این اقدامات را نهایی کند.
نجفی افزود: باید نوسازی تاکسیها، خودروهای شخصی و موتورسیکلتها نیز اجرایی شود و الزام بنگاههای تولیدی به اصلاح تکنولوژی یا انتقال آنها به خارج از شهر تهران یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.
نجفی تصریح کرد: در بحث بودجه سال آینده تبصرهای را از ما قبول کردند که محدوده LEZ به عنوان محدودهای خاص تلقی شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارد در این محدوده جریمه خواهد شد.
وی ادامه داد: باید استانداردهای ساختمانی و اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را در دستور کار قرار دهیم.
شهردار تهران به نقش کمکهای دولت و ارگانهای ذیربط در کاهش آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت : وظایف همه دستگاههای مرتبط با آلودگی هوا تعیین شده و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شده است اما متاسفانه بیش از 90 درصد مصوبه مربوط به وظایف سایر دستگاهها تا کنون اجرایی نشده و در همین خصوص نامهای به ریاست جمهوری نوشتهام و این موضوع را اعلام کردم که امیدوارم این مباحث مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.
*کاهش 50 درصد نشر آلودگیها و 25 درصد غلظت آلوگیها در 5 سال
شهردار تهران با اشاره به اینکه در بستر جغرافیایی کلانشهر تهران پدیده ریزگردها در تابستان و موضوع وارونگی هوا در زمستان وجود دارد و سبب تشدید آلودگی هوا می شود ، افزود : هرچند که مصرف بیش از حد سوختهای فسیلی بر منابع متحرک و منابع ثابت موجب آلودگی هوای شهر تهران شدهاند عوامل دیگری همچون وجود ریزگردها، وارونگی و مسائل جغرافیایی نیز بر تشدید این موضوع نقش بسزایی دارد. امروز آلودگی هوا و صدا در تهران قابل حل است و قطعا در برنامهای پنج ساله میتوانیم 50 درصد نشر آلودگیها و 25 درصد غلظت آلودگیها را کاهش دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت: تجربههای موفقی در شهرهای دنیا از جمله مکزیکوسیتی وجود دارد که با اجرای برنامههای حساب شده توانستهاند اقدامات موثری را پیاده سازی کنند اما ابتدا باید مسئله را به درستی بشناسیم و برنامه دقیقی ارائه کنیم و در مرحله آخر نیز با عزمی جدی هزینههای آن را بپردازیم. در شهرداری تهران نیز امروز در حوزه کاهش آلودگی هوا راهبردهایی مد نظر قرار گرفته که کاهش مطلوبیت حمل و نقل شهری و توسعه حمل و نقل عمومی یکی از این راهکارهاست.
نجفی ادامه داد : امیدوارم در سایه مباحثی که در این همایش مطرح میشود راه حلهای جدیدی برای کنترل آلودگی هوا و صدا در کلانشهر تهران ارائه شود و مسئولان و سیاستگذاران کشور نیز در بودجه سال آینده به این مباحث توجه جدی داشته باشند.
شهردار تهران گفت: مهم ترین آلودگیهایی که زندگی شهری را تهدید میکند به ترتیب آلودگی آب، هوا و صدا است که در شهر تهران نیز هر سه نوع به عنوان چالشی جدی پیش روی ما قرار گرفته البته در موضوع "آلودگی آب" کم و بیش با آن روبرو هستیم اما حوزه آلودگی هوا و صدا مهم ترین چالشهای محیط زیستی در شهر تهران است که نیازمند برنامهای جدی و فعالیتهایی اساسی و منسجم برای حل آنها هستیم.