• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۰۰۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
سیاسی » مجلس
لاریجانی در جلسه علنی مجلس:

اشکالاتی به عملکرد بودجه ۹۶ وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده ارومیه گفت: اشکالاتی به عملکرد بودجه ۹۶ وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز مجلس پس از ارائه گزارش نوبخت درباره عملکرد بودجه ۹۶ با استناد به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی افزود: بودجه دولت مطابق با واقعیت و شفاف نیست.
وی اظهار داشت: بودجه جاری دولت که تورمی است، بودجه عمرانی نیز اوراقی است و با این کار نظام اقتصادی و بانکی بهم خورده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
قاضی پور با اشاره به اینکه بودجه شفاف، واقعی و مبتنی بر حقایق نیست اظهار داشت: از گزارش امروز شما نیز همین برداشت می‌شود و بهتر است از هزینه‌های جاری، مسافرت‌ها و مأموریت هایتان کم کنید و به کشاورزان و سایر بخش‌های اقتصادی پرداخت کنید.
رئیس مجلس در واکنش به این اخطار با وارد ندانستن آن گفت: این اخطار وارد نیست، اما به عملکرد بودجه ۹۶ اشکالاتی وارد است و باید آن را در بررسی لایحه بودجه ۹۷ مدنظر قرار دهید و اصلاح کنید.

جلالی: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملکرد بودجه
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ با اشاره به اینکه شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای مواجهه با عملکرد بودجه است، گفت: علیرغم ورود به حسابرسی‌های مالی و تطابقی هنوز در حوزه حسابرسی اجتماعی گامی برنداشته‌ایم.
کاظم جلالی گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کردند که ارقام پیش‌بینی شده مناسب بوده است، اما طبق صحبت‌های رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم اکنون ۹ هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و ۹ هزار میلیارد تومان در هدفمندی یارانه‌ها کسری داریم.

شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی پیش نیاز اصلی بررسی عملکرد بودجه
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از اعداد و ارقام پیش‌بینی شده، آن طوری نیست که مردم اثرات آن را در زندگی خود حس کنند، اظهار کرد: شفافیت حسابرسی و نظارت بیرونی دو پیش نیاز اصلی برای مواجهه با عملکرد بودجه است.
وی با اشاره به اینکه حسابرسی مالی و تناسب اعداد و ارقام بودجه دارای اهمیت زیادی است، افزود: برخی ضوابط نیز برای بودجه نوشته شده که تشخیص اجرایی شدن یا نشدن آن در حوزه حسابرسی تطابق است و این امر نیز یکی از مولفه‌های مهم محسوب می‌شود.
جلالی با اشاره به حسابرسی عملکردی نیز ادامه داد: در این حسابرسی مشخص می‌شود آیا بودجه تصویب شده به هدف‌های در نظر گرفته شده دست یافته یا خیر.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در کشور هندوستان در بخش کشاورزی، حسابرسی اجتماعی صورت می‌گیرد به عبارتی کشاورزان تأیید می‌کنند که بودجه پیش‌بینی شده به اهداف مورد نظر رسیده یا خیر.

۴ مولفه در گزارش عملکرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه ۴ مولفه در گزارش عملکرد بودجه باید مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: عملکرد بودجه در اقتصاد کلان مانند بررسی تورم، ضریب جینی، میزان کیفیت سیاست‌های اجرایی مانند تحقق مالیات‌ها، ارتباط بودجه با شاخص‌های پایداری و ریسک مالی و ارتباط بودجه اجرا شده با چشم‌انداز میان مدت یا همان برنامه ۵ ساله از جمله مولفه‌های مهم در گزارش عملکرد بودجه محسوب می‌شود.

در حوزه حسابرسی اجتماعی هنوز گامی برنداشته‌ایم
جلالی با اشاره به اینکه مجلس تلاش زیادی در حسابرسی مالی انجام داده و دیوان محاسبات کشور نیز در بحث حسابرسی تطابق وارد شده است، گفت: در حوزه حسابرسی اجتماعی هنوز گامی برنداشته‌ایم؛ آنچه مهم است اینکه پول دریافت شده برای مالیات و ... به چه اهدافی رسیده و چه باری را از دوش مردم برداشته است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طراحی گزارش‌های عملکردی بودجه ضروری است لذا کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید به کمک مرکز پژوهش‌ها تک تک وزارتخانه‌ها را بررسی کنند تا مشخص شود عملکردشان در زندگی مردم به چه میزان تأثیر گذاشته است، اظهار کرد: به عنوان مثال افغانستان از سال ۱۳۸۹ بودجه کشورش را به طور دقیق بررسی کرده و اخیراً ۶ وزیر را به همین خاطر استیضاح کرده است که این موضوع بیانگر حساسیت کشور‌ها نسبت به بودجه و عملکرد دولت‌ها در این راستا است.
وی افزود: در سال ۹۶ در ازای منابع در اختیار دولت همانند سال‌های قبل میلیون‌ها نفر از خدمات مختلف بهره‌مند، امنیت مرز‌ها برقرار شده و تسهیلات عمومی مانند آب، برق، گاز و ... ارائه شده است البته در مورد کیفیت و کمیت مباحث ارائه شده نکات قابل مطرحی وجود دارد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: باید مشخص شود به ازای بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت و درمان کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده چه میزان با استاندارد‌ها و نیاز‌های مردم تطابق داشته است.
جلالی تصریح کرد: پرسشی که مطرح می‌شود و بسیار مهم است این است که بین مصوبات مجلس شورای اسلامی و عملکرد بودجه چقدر فاصله است و در این راستا شما ملاحظه کنید که در سال ۹۶، دولت لایحه داده و منابع و مصارف عمومی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است و ما در مجلس چکار کردیم؟ دوستان توجه داشته باشند برای بودجه نویسی سال ۹۷ ما در بودجه ۸ درصد این رقم را افزایش دادیم، بدین معنا که این رقم به ۳۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: عملکرد ۹ ماهه نشان می‌دهد که ۱۹۶ هزار میلیارد تومان تحقق شده است، و پیش بینی می‌شود تا آخر سال نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان محقق شود، بنابراین در این راستا چه اتفاقی می‌افتد؟ ما که خوشمان می‌آید برای شهرهایمان بودجه عمرانی عددی را بنویسند و بعد نمی‌توانیم به این عدد برسیم، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ کل مدیریت بودجه را در اختیار دولت می‌گذاریم و ما باید از خودمان بپرسیم، تا کنون ۲۹ هزار میلیارد تومان تاکنون در حوزه عمرانی محقق شده است و در این راستا آقای نوبخت گفت که ۳۷ هزار میلیارد تومان درصدد تحقق است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه چرا ما اعداد را در مجلس غیرواقعی بنویسیم که فردا خودمان دنبال آن برویم و سپس قانون اجرا نشود تصریح کرد: ما چند تراز داریم؛ نخست تراز عملیاتی است که مابه التفاوت درآمد‌های غیرنفتی و عمدتاً مالیاتی از هزینه‌های جاری کشور است و تراز تملک دارایی سرمایه‌ای داریم که مابه التفاوت حاصل از فروش نفت و اعتباراتی است که صرف طرح‌های عمرانی می‌شود و تراز تملک دارایی‌های مالی که ما به التفاوت منابع حاصل انواع استقراض و بازپرداخت استقراض در آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: دقت کنید که تراز عملیاتی طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در قانون ۹۶ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است، بدین معنی که هزینه‌های جاری کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بیش از درآمد‌های غیرنفتی است و در این راستا پیش بینی می‌شود این کسری در عمل در حدود همین ۸۰ هزار میلیارد تومان باقی بماند و در بحث تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است و از محل آن ۷۱ هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی می‌شود. در عمل در ۹ ماهه اول حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان از این درآمد‌ها یعنی حدود ۵۴ درصد محقق شده است.

فقط ۱۰ درصد از فروش کالا‌های سرمایه‌ای به سرمایه گذاری وارد می‌شود
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه از آنجا که مصارف ما به تفکیک منابع تقسیم بندی نشده نمی‌توان دقیقا گفت که منابع حاصل از نفت به چه میزانی در طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود، اذعان داشت:، اما این را می‌توانیم بگوییم که براساس گزارش عملکرد بودجه، میزان اعتبارات عمرانی اعلام شد حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است. در حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان این رقم از طریق اوراق تامین شده است. ما می‌توانیم اینگونه برداشت و استنباط کنیم که فقط ۶ هزار میلیارد تومان آن یعنی حدود ۱۰ درصد از درآمد‌های نفتی صرف سرمایه گذاری عمرانی شده است، این دردناک است. یعنی ما کالا‌های سرمایه‌ای مانند نفت را می‌فروشیم، ولی فقط ۱۰ درصد آن در بحث سرمایه گذاری وارد می‌شود و بقیه در هزینه‌های جاری می‌رود.
جلالی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: در ۹ ماهه اول ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ناحیه اصلاح قیمت‌ها دراختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سایر منابع تامین شده است، که این خود یک بار اضافی برای کشور است.

مطهری: فلسفه برگزاری این جلسه کسب راهنمایی در بودجه سال 97 است
علی مطهری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که ریاست بخشی از آن را برعهده داشت، طی سخنانی درخصوص جمع بندی جلسه امروز گفت: فلسفه این جلسه راهنمایی ما برای بودجه 1397 بود.
نایب رئیس مجلس افزود: جمع بندی جلسه امروز بر این بود که مواردی را که بنده و آقای لاریجانی تهیه کرده ایم در لایحه بودجه سال 97 رعایت شود.
مطهری ادامه داد: اولین نکته رعایت چارچوب قانون برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالی است که در این خصوص هر چه برای سال 97 کمتر استفاده شود، بهتر خواهد بود.
وی گفت: نکته دوم توجه جدی تر به بهره وری است تا موجب افزایش درآمد دولت شود.
نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: نکته سوم در نظر گرفتن منابع روشن برای یارانه است البته به گونه ای که بخش های سلامت، تولید و حمل و نقل آسیب نبیند.
وی افزود: نکته چهارم اینکه فروش شرکت های زیرمجموعه بانک ها باید مطابق با قانون انجام شود که گویا در سال گذشته این موارد اصلاح نشده است و باید وزارت اقتصاد را مکلف کرد که در سال 97 این موضوع را محقق کند.
مطهری گفت: نکته پنجم این است که مشکل اشتغال با سرمایه گذاری در تولید و صادرات حل می شود که در این زمینه مشکل اصلی نرخ سود بانک هاست زیرا آنها را نمی توان اجبار کرد که سود خود را پایین بیاورند اما راه حل این است که باید یارانه ای برای تولید و صادرات در نظر گرفته شود و مابه التفاوت نرخ سود را به بانک بدهیم.
وی ادامه داد: نکته ششم در نظر گرفتن بودجه روشن برای طرح تحول سلامت و نکته هفتم نیز این است که قانون برنامه می گوید باید در پایان سال دوم برنامه، سهم دولت به میزان 5 درصد کاهش یافته باشد، این موضوع باید در بودجه 97 نیز روشن باشد.
مطهری افزود: نکته هشتم این است که بودجه لازم برای سازمان مدیریت بحران نیز در نظر گرفته شود و همچنین نهمین نکته این است که دولت با توجه به اینکه چالش ها و ابرچالش ها را مشخص کرده است باید مشخص کند که در سال آینده کدام یک اولویت بیشتری دارد و باید سریع تر آنها را حل کند.
وی گفت: همه می دانیم مشکلاتی وجود دارد اما مهم تشخیص و حل بموقع این اولویت هاست، اولویت هایی مانند صندوق بازنشستگی و آلودگی هوا.
مطهری افزود: دهمین نکته توجه به فرهنگ است و اینکه مجلس به دلیل مشکلات اقتصادی نباید از فرهنگ غافل شود زیرا انقلاب ما نیز فرهنگی است و باید به این بخش توجهی ویژه شود.
 
پورابراهیمی: تشریح زیر و بم وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقدامی که اخیرا دولت در بحث واگذاری سود سهام عدالت انجام داد ،منجر به تعیین عدد بسیار ناچیزی برای سود سهام عدالت شده است.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز در جریان گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه بودجه 97 و با اشاره به وضعیت اتکای بودجه به انتشار ابزارهای مالی گفت: یکی از چالش‌های اخیر که در کشور مطرح است موضوع اصلی و اساسی مرتبط با اتکای بودجه عمومی کشور به میزان استقراضی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر باب شده است در صورتی که می‌دانیم هرگونه انتشار اوراق بهادار یا ابزار مالی در ساختار بودجه یک استقراض کاملاً مشهود و مشخص در اقتصاد کشور است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگرانی‌هایی را که ما در قانون بودجه داشتیم در بند "ل" تبصره 5 قانون بودجه سال گذشته آوردیم که هم سقف را تعیین کردیم و برای عدم افزایش مجاز انتشار ابزارهای مالی همچنین هیأتی را که بتواند در این راستا نظارت کند محقق کردیم.
وی ادامه داد: آقای لاریجانی در گزارش دولت وضعیت سال 96 مطرح شده است و فقط سرفصل اوراق مالی را از عددی که 34 هزار و 500 مصوب ما در مجلس بوده است که تا کنون عملکرد 10 ماهه آن 29.6 هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود و میزان پیشنهادی دولت برای برآورد دو ماهه پایان سال حدود 9.9 درصد است که مجموع آن بر اساس گزارش دولت 39 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود که این عدد از 34 هزار و 500میلیارد تومان، 5 هزار میلیارد تومان اضافه است.
پورابراهیمی گفت: ما مجموع کل انتشار را در بودجه 96 حداکثر 34 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه دیده‌ایم و 5 هزار میلیارد تومان در پیشنهاد خود دولت با توجه به اینکه کماکان ما اعتبار دیدیم با همین روندی که جلو می‌رویم در ماه‌های پایانی این عدد به مراتب بالاتر از این شود.
وی با اشاره به ادامه این مسیر افزود: زمانی می‌گفتیم اتکای بودجه عمومی به نفت؛ الان باید بگوییم اتکای بودجه عمومی به ابزارهای مالی و استقراض یعنی رویکردی که متأسفانه اگر در مسیر هدایت و حمایت نشود در بودجه سال 97 ما حتماً نیازمند این هستیم که موضوع بند (ل) تبصره (5) را تکرار کنیم. البته شما هیأت را آورده‌اید اما سقف مجاز فراموش شده است و اگر ما در سال 97 سقف مجاز را برای انتشار ابزارهای مالی مد نظر قرار ندهیم قابل کنترل و نظارت مجلس نخواهد بود.
نماینده مردم کرمان افزود: در تلفیق بودجه متأسفانه این نکته دیده نشده است که ان‌شاء الله در صحن علنی مجلس باید این موضوع لحاظ شود و نکته بعدی که بنده می‌خواهم مطرح کنم این است که پیش‌بینی‌های دولت در زمینه مالیات‌هاست اگرچه آقای عادل آذر گزارشات خوبی را از دیوان محاسبات مطرح کرد و ناظر بر این بود که ما فرآیند در نظام جامع و مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش را عملیاتی نکردیم .
وی اضافه کرد: میزان وصول مالیات‌های سال 96 ما از ارزش افزوده از مالیات‌های عملکردمان پیشی گرفته است و از ابتدا هم هدف‌گذاری بر این بود که ما بتوانیم به تدریج این میزان کاهش مالیات را در عملکرد داشته باشیم و لذا ان‌شاء الله برنامه ریزی کنیم که عملکرد را در سال آینده کاهش بدهیم و هدف‌گذاری حمایت از تولید و افزایش مالیات بر مصرف که همان مالیات ارزش افزوده است در دستور کار است.

پیش‌بینی افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی
وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه‌ صندوق مکانیزه فروش هم اکنون در صحن علنی است و ظرف هفته‌های آینده پس از بودجه به دستور کار می آید و مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا یک ماه دیگر در کمیسیون تمام می‌شود و ما ان‌شاء الله ابتدای سال 97 هر دو موضوع را با همتی که همکارانمان در صحن خواهند داشت نهایی خواهیم کرد و پیش‌بینی ما افزایش میزان درآمدهای مالیاتی سال 97 با اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و همچنین موضوعاتی که در این بخش است خواهد بود .
پورابراهیمی افزود: اقداماتی که در حوزه منابع کشور انجام می دهیم شاید ارتباط مشخصی به بودجه نداشته باشد اما یک تصمیم راهبردی است. ما در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بارها پیگیر آزادسازی سهام عدالت بودیم که هم بتواند بخشی از آن منابعی را که دولت واگذار می کند در بودجه عمومی کشور بیاورد و هم بتواند مالکیت سهام عدالت را به مردم منتقل کند و متأسفانه اقدامی که اخیرا دولت انجام داد در بحث واگذاری سود سهام عدالت که عدد بسیار ناچیز و بین 3 تا 5 هزار تومان است .
وی افزود : دولت پیشنهاد داده است در قالب پرداخت نقدی سود سهام عدالت که مجموع این منابع را اگر ما محاسبه کنیم بین 3هزار و 600 تا 4 هزار میلیارد تومان منابع کشور را مانند موضوع هدفمندی خرد می‌کنیم.
نماینده کرمان با اشاره به نگارش نامه‌ای به اتفاق تاجگردون به رئیس جمهور اظهار داشت: امروز در شرایطی که منابع کشور با سخت‌ترین شرایط به دست می‌آید 4 هزار میلیارد تومان منابع را خرد کردن یعنی از بین بردن منابع ملی و این به صلاح کشور نیست و ای کاش دولت این تصمیم را اتخاذ نمی‌کرد.
 
رئیس کمیسیون عمران: ضرورت ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکن در هر سال
رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه سالانه باید ۶۰۰ هزار واحد مسکن در کشور تولید شود، گفت: در صورت ارائه نشدن راهکار در این حوزه با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.
محمدرضا رضایی در نشست علنی امروز در جریان ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس درخصوص اجرای قانون بودجه 96 گفت: اعتبارات مربوط به وزارت راه و شهرسازی 8 هزار و 826 میلیارد تومان بوده که طی 8 ماه فقط 2 هزار و 400 میلیارد تومان تخصیص یافته که رقمی بالغ بر 25 درصد اعتبارات پیش بینی شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: 3 هزار و 650 میلیارد تومان در آذرماه سال جاری از طریق خزانه به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد که درصد اعتبارات تخصیص یافته به وزارتخانه مذکور به 74 درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد اعتبارات عمرانی کشور در قالب اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و... است، افزود: پرداخت حقوق کارگران و پیمانکاران از طریق اسناد خزانه مشکل زا است؛ اسناد خزانه اسلامی باید با قیمت کمتری در بازار به نقدینگی تبدیل شود و این موضوع قدرت مانور پیمانکاران را کم می کند.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های حوزه عمرانی تصریح کرد: راه های روستایی یکی از چالش ها و البته مطالبات مردمی است که اعتبارات مربوط به این حوزه به صورت جزئی تخصیص می یابد که آن هم از طریق اسناد خزانه است و مشکل به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون قرار شد 2هزار و 400 میلیون تومان از فروش گازوئیل و... به شبکه ریلی و حوزه راه ها تخصیص یابد، گفت: این رقم متاسفانه هنوز به وزارت راه و شهرسازی اعتباری تخصیص نیافته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه دولت در حوزه مسکن به صورت مقاوم سازی است که این موضوع با تولید مسکن فرق دارد؛ سالانه باید 600 هزار واحد مسکن در کشور تولید شود، لذا در صورت عدم ارائه راهکار در این حوزه با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 990 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی از صندوق توسعه ملی در بودجه سال 96 پیش بینی شده بود که از این رقم کم شده است و باید برای جبران آن اقدامی صورت بگیرد؛ در این بین 75 درصد قیر رایگان به پروژه های عمرانی صورت گرفته است که این امر نیز باید تکمیل شود.
 
اکبریان: نبود اعتبار برای تأمین خوراک پتروشیمی باعث تعطیلی صنایع پتروشیمی شده است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت استفاده از پتروشیمی طبق قانون برنامه ششم گفت: برای بهره برداری بیشتر از صنایع پتروشیمی ریالی بودجه تخصیص داده نشده است.
عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص اجرای قانون بودجه 96 افزود: درآمد یک کشور صنعتی در دنیا 15 درصد مالیات از صنایع است اما در ایران این میزان به 64.5 درصد می‌رسد.
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون هدفمندی، درآمد از حوزه صنعت باید 14 هزار میلیارد تومان از 48 هزار میلیارد تومان باشد، تصریح کرد: در جداول این میزان هزار میلیارد تومان باید باشد که 21 میلیارد و 850 میلیون تومان تعیین شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضع سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: این سازمان مسئولیت نقشه‌برداری را برعهده دارد و 5 میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص داده شده بود که صرفاً 20 درصد آن تحقق یافته است و آنها ناگزیر از محل اجاره بالگردهای خود تأمین درآمد می‌کنند.
اکبریان در ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی معادن برای آینده کشور، گفت: بودجه این حوزه 926 میلیارد تومان تعیین شده بود که می بایست 100 درصد پرداخت می‌شد اما تنها 626 میلیارد تومان معادل 45 درصد آن پرداخت شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به 961 شهرک صنعتی در کشور اضافه کرد: بودجه شهرک‌ها از 138 میلیارد تومان به 98 میلیارد تومان کاهش یافته که 60 میلیارد تومان آن نیز اوراق خزانه است و بودجه تملک دارایی‌ آنها هم صفر شده است.
وی در ادامه با اشاره به وضع وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت ارتباطی، هوافضا، ماهواره و دولت الکترونیک اظهار داشت: 5100 میلیارد تومان بودجه برای آنها اختصاص داده شده بود که 1100 میلیارد تومان آن پرداخت شده و برای شبکه ملی اطلاعات نیز تنها 17 درصد بودجه تخصیص یافته است.
اکبریان ادامه داد: 2 درصد بودجه تعیین شده برای توسعه مخابرات روستاها تخصیص یافت و بودجه صنایع دفاع نیز تنها 62 درصد پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه آمده است که ظرفیت استفاده از این حوزه باید دو برابر اضافه شود، اما ریالی بودجه به آن تخصیص داده نشده، همچنین خوراک پتروشیمی تأمین نمی‌شود که باعث تعطیلی کارخانه‌ها شده است.
 
مطهری در پاسخ به تذکر مصری: وزیر کشور باید پاسخگو باشد
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با تذکری درباره وضع مردم زلزله زده کرمانشاه گفت: از مردم و مسئولان عزیز برای کمک رسانی در امر زلزله تشکر می کنیم اما خدمت به زلزله زدگان با تبعیض، در حال تلخ شدن است.
عبدالرضا مصری ادامه داد: حدود 2 ماه است که 30 تا 40 درصد مردم زیر چادر هستند. در حالی که ما در قانون تصویب کردیم دولت موظف است یکصد هزار کانکس بسازد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر در این مناطق تبعیض وجود دارد گفت: به برخی ازجمله مستأجران کانکس نمی دهند، چادرها پاره شده است و پریشب 35 چادر را باد برد.
مصری ادامه داد: چرا برای ساخت کانکس به مردم سختی می دهیم؟ آیا شما می توانید یک هفته وسط بلوار در چادر زندگی کنید؟ خواهش می کنیم به خاطر خدا هم که شده به این مردم کانکس بدهید.
وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی است، این مردم 8 سال مرزداری کردند، نباید بگذاریم به آنها سخت بگذرد.
در ادامه مطهری نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: آقای مصری نکته مهمی را درباره مسأله تأمین کانکس مناطق زلزله زده مطرح کردند.
وی افزود: اینجا وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران هم باید پاسخگو باشد و هم سریع تر اقدام کند.
مطهری خطاب به معاونت پارلمانی وزارت کشور گفت: آقای سامانی هم اینجا حضور دارند و باید به این مسأله توجه کنند زیرا برخی از مردم کانکس ندارند و حتی برخی دیگر با مشکل چادر رو به رو هستند.
وی گفت: آقای وزیر یا به این موضوع توجه کنند یا گزارشی به مجلس ارائه کنند.
 
چنارانی در تذکری شفاهی: تکلیف مدیران دوتابعیتی مشخص شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس جمهور چرا تکلیف مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی را مشخص نمی کنید؟
هاجر چنارانی در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: پرونده مدیران دوتابعیتی عالی رتبه دستگاه های قضایی و امنیتی باید هر چه سریع تر رسیدگی شود .
وی ادامه داد: ما خواهان استعفای هر چه سریع تر این مدیران هستیم و مجلس نیز باید خلأهای قانونی مربوط به این بخش را هر چه سریع تر بررسی کند.
 
رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی:تحقق ۲۵ درصد از واگذاری‌ های مربوط به اصل ۴۴
رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: واگذاری‌های مربوط به اصل ۴۴ که طبق پیش‌بینی‌ها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود در ۸ ماهه نخست امسال ۲۵ درصد تحقق یافته است.
حمیدرضا فولادگر در نشست علنی امروز با ارائه گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی در خصوص اجرای قانون بودجه 96 گفت: ردیف مربوط به فروش اموال مازاد دولت که غیر از مسیر اصل 44 محقق می‌شد تاکنون عملکردی نداشته است.
نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: بدهی‌های دولتی مربوط به سازمان‌های توسعه‌ای 160میلیارد تومان عملکرد داشته که نسبت به پیش‌بینی 350 میلیارد تومانی 40 درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: واگذاری اموال مربوط به وزارت ارتباطات و کار در خصوص پست بانک، عملکردی نداشته است.
این نماینده افزود: واگذاری‌های مربوط به اصل 44 که طبق پیش‌بینی‌ها یک هزار و 100 میلیارد تومان بود در 8 ماهه نخست 25 درصد تحقق یافته است.
رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از محل تهاتر آمار عملکردی نداشته است که بتوان بیان کرد.
فولادگر در خصوص یارانه‌های تولید از محل تبصره 4 نیز گفت: طبق قانون 30 درصد از محل منابع هدفمندی باید به تولید اختصاص می‌یافت اما هیچ پرداختی صورت نگرفته است که این نگرانی در بودجه 97 نیز وجود دارد.
نماینده مردم اصفهان خاطر نشان کرد: دولت 27 هزار میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت را قطعی کرده لذا مجلس باید در قانون برای مابقی ارقام این حوزه پیش‌بینی لازم را انجام دهد.
 
نقوی حسینی: نظامیان نباید دغدغه معیشتی داشته باشند/ تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز به سایت دارد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه دفاعی یکی از پنج ستون بودجه‌های کلان هر کشوری است، گفت: لازم است بودجه دفاعی متناسب با تهدیدات علیه کشور در نظر گرفته شود.
سیدحسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص لایحه بودجه 97 افزود: کمیسیون چیزی جز تقویت بنیه دفاعی نخواسته و سازمان بودجه باید در این خصوص به تکالیف خود عمل کند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید 5 درصد اعتبارات عمومی به حوزه دفاعی اختصاص یابد که تکلیف قانونی دولت است، اظهار داشت: پیشنهادهای کمیسیون در قالب این موضوع در بودجه97 ارائه شد اما در لایحه یک و نیم درصد از اعتبارات عمومی برای آن در نظر گرفته شده است که کمیسیون تلفیق نیز آن را به صندوق توسعه ملی متصل کرد که کار را سخت می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به وضع حقوق و مزایای کارکنان لشکری کشور گفت: نظامیان مأموریت‌های سخت در مرزها یا سایر نقاط دارند و کار مشکل است و هیچ نیروی لشکری نباید دغدغه معیشتی داشته باشد ضمن اینکه طبق قانون باید 10 درصد بیش از کارکنان دولت در بودجه برای آنها اعتبار اختصاص داده شود.
نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه در دنیا متناسب با تهدید برای هر کشوری بودجه دفاعی در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: بودجه دفاعی یکی از پنج ستون بودجه‌های کلان هر کشور است که باید در حوزه سخت‌افزار و نرم افزار دیده شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تقویت بنیه دیپلماسی را نیز مهم دانست و افزود: وزارت خارجه و مأموران خارج از کشور باید از نظر مالی تأمین باشند و عمران سفارتخانه‌ها نیاز به پشتیبانی مالی دارد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به حوزه هسته‌ای خاطرنشان کرد: تکلیف قانونی برای مراکز هسته‌ای جهت تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تعیین شده است که این تولید نیاز به سایت دارد و سایت نیاز به اعتبار دارد که باید در بودجه در نظر گرفته شود.
 
مطهری در پاسخ به تذکر سلیمی: فرصت ارائه پیشنهادها درخصوص ردیف ها و جداول بودجه 97 تمدید شده است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: از آنجا که ردیف ها و جداول دیرتر چاپ شده اند، فرصت برای ارائه پیشنهادها تمدید شده است.
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در خبرهای غیررسمی داشته ایم که اداره کل آموزش و پرورش همدان بازدید دانش آموزان از گلزار شهدا و دیدار با جانبازان را ممنوع کرده، نگرانی ما از این است که این موضوع اجرای خاموش سند 2030 باشد.
نماینده مردم محلات در مجلس بیان کرد: اتفاقاتی که در جشنواره تئاتر و موسیقی فجر رخ داده است، چگونه توجیه می شود؟ قطعاً وزیر فرهنگ نیز از این مسأله راضی نیست. نمی توان هر بذله خوانی را به عنوان موسیقی فجر پذیرفت.
وی افزود: پیشنهادهای ردیف ها و جداول به دست نمایندگان نرسیده است؛ چگونه می توان پیشنهادهای خود را مطرح کرد؟
سلیمی با بیان اینکه در نفت تحویلی به پالایشگاه ها پولی رد و بدل نمی شود، ادامه داد: شرکت ملی پخش، نفت را به پالایشگاه ها تحویل می دهد و بعد بنزین و گازوئیل تحویلی را به جایگاه ها می دهد که این روال خلاف قانون اساسی است، زیرا 2 میلیون بشکه در بودجه نمی آید.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوال ما این است که ما به التفاوت 63 هزار میلیاردی از محل هدفمندی یارانه ها به کجا می رود؟
وی گفت: درخصوص مابه التفاوت قیمت دلار نیز هنوز گزارشی به مجلس ارائه نشده است و من از طریق دیوان محاسبات متوجه شدم که 5700 میلیارد تومان ما به التفاوت بوده که به حساب های متفرقه واریز شده است.
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: از آنجا که ردیف ها و جداول دیرتر چاپ شده اند، فرصت برای ارائه پیشنهادها تمدید شده است.
 
کواکبیان : تخلفات مسئولان در زمان تصدی رسیدگی شود/ مطهری: امکان رسیدگی به تخلفات مسئولان دولت‌های قبل نیز وجود دارد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به تخلفات مسئولان در زمان مقتضی شد که نایب رئیس مجلس پاسخ داد: به تخلفات دولت هایی که کار آنها تمام می شود نیز می توان رسیدگی کرد.
مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل 55 قانون اساسی و بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: حدود 3 ساعت و نیم است که از ساعت 8 مشغول شنیدن گزارش های بودجه هستیم و همه تعریف می کنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از خودمان سوال کنیم چرا که مردم از ما می پرسند آنقدر مملکت گل و بلبل است لذا یک جای کار گزارش ایراد دارد و از قبل باید به روسای کمیسیون ها گفته شود تا برای ارائه گزارش آمادگی داشته باشند و فی البداهه گزارش ندهند.
وی افزود: باید توجه کرد اگر قرار است گزارش ها را بشنویم باید ببینیم، یک مرکز می گوید رشد بدون نفت 4 درصد است و یک مرکز دیگر می گوید 6 درصد است لذا این تناقض میان دستگاه های مختلف سر یک مسأله بسیار مهم که با رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور ارتباط دارد، جای تعجب دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات زیر نظر مجلس فعالیت می کند لذا از رئیس دیوان پرسیدم تفریغ بودجه با تخلف برخی دستگاه های اجرایی صورت گرفته است که ایشان گفت برای تخلفات کیفرخواست می گیریم لذا نباید به گونه ای شود که مانند دولت احمدی نژاد بعد از اتمام دولت متوجه تخلفات شویم و تخلفات دستگاه ها و وزارتخانه ها باید در زمان مقتضی بررسی شود.

مطهری: تخلفات مسئولان دولت های قبل نیز قابل پیگیری است
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر و اخطار گفت: اکثر گزارش های کمیسیون ها دقیق بود و همراه با ارائه آمار و ارقام بود و فی البداهه کسی صحبت نکرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین افزود: درباره تخلفاتی که دیوان محاسبات درباره مقامات کشور اعلام می کند، نقصی در آیین نامه دیوان بود که می گفت صرفا تخلفات آن دسته از مسئولانی که در حال حاضر در کار هستند باید رسیدگی و در صحن اعلام شود اما شامل حال کسانی که در دولت های قبل بوده اند نمی شد که این نقص برطرف شد و شامل تمام کسانی که در گذشته نیز مسئولیت داشتند می شود و قابل پیگیری است.
 
حاجی دلیگانی: وزارت خارجه اجازه تعیین پیش شرط برای سفر ماکرون به ایران ندهد/ مطهری: جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که مقامات کشورهای دیگر نباید در امور داخلی و منطقه ای کشورمان دخالت و درباره مسائل موشکی اظهار نظر کنند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 بهمن) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 52 قانون اساسی گفت: در این اصل آمده گرفتن پول از مردم در قانون بودجه به صورت سالیانه است.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: قبوض گاز مردم بندی به نام آبونمان داشت که عددی را از مردم دریافت می کردند که دیوان عدالت آن را لغو کرد و در حال حاضر مجدد عنوان آبونمان را تغییر دادند و خدمات مستمر را قرار داده اند و مبالغی را از مردم خلاف قانون دریافت می کنند.
وی افزود: باید اعلام شود که به صورت غیرقانونی پولی از مردم دریافت نشود.
حاجی دلیگانی در اخطار دیگری با استناد به اصل 152 قانون اساسی بیان داشت: وزیر خارجه فرانسه هنوز باور نکرده دوران استعمار پیر تمام شده و نامه ای به کشور ما نوشته و پیش شرط هایی برای سفر رئیس جمهور این کشور به ایران قرار داده است، در حالی که مسائل منطقه ای و موشکی ما ارتباطی به فرانسه ندارد و وزارت خارجه نباید اجازه دهد وزیری در کشور دیگری در امور داخلی کشور ما دخالت کند.

مطهری: جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی برای سفر یک مقام خارجی به کشور را نمی پذیرد
علی مطهری نایب رئیس مجلس در پاسخ به اخطار اول حاجی دلیگانی گفت: کمیسیون بودجه باید این موضوع را پیگیری کند که آیا از عنوان جدیدی به جای آبونمان در قبوض گاز استفاده شده است یا خیر.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شاید فرانسه پیش شرط هایی بگذارد اما دولت جمهوری اسلامی هیچ پیش شرطی را برای سفر یک مقام خارجی قبول نمی کند که این مسأله روشن است و وزارت خارجه نیز مطلبی را که از قول وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکره درخصوص مسائل موشکی طرح شده بود تکذیب کرد.
 
تذکر پورابراهیمی به وزیر تعاون درباره مطالبات کارگران شرکت‌های زغال‌سنگ
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: چندین ماه است که پرداخت های مربوط به کارگران پرتلاش مظلوم شرکت های زغال سنگ با مشکل رو به رو شده است.
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 3 بهمن) در تذکر شفاهی، افزود: تذکر اول بنده به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضع پرداخت های مربوط به مطالبات شرکت های زغال سنگی است که این شرکت‌های ویژه زیرمجموعه وزارت رفاه هستند و در این راستا مطالبه دارند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای وزیر، چندین ماه است که پرداخت های مربوط به کارگران پرتلاش مظلوم شرکت های زغال سنگ به ویژه شرکت زغال سنگ کرمان با مشکل رو به رو شده است و متاسفانه پرداخت ها به دلایل مختلف توسط شرکت خریدار که ذوب آهن اصفهان است انجام نمی شود و مقرر بود که شما این موضوعات را پیگیری کنید، زیرا شرکت ذوب آهن و زغال سنگ متعلق به شماست و از همین رو این مجموعه بنگاه های اقتصادی از غرب تا شرق مربوط به وزارت دفاع شده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران مظلوم در اعماق زمین در سخت ترین شرایط زندگی می کنند تصریح کرد: شرکت زغال سنگ نیز اعلام می کند که مطالبه دارد و از همین رو پیمانکاران بخش خصوصی و کارگرانی که مستقیما با شرکت زغال سنگ کار می کنند با مشکل رو به رو هستند.

وضع نامشخص پرداخت های ماه های پایانی سال برای بازنشستگان فولاد
وی ادامه داد: تذکری بعدی نیز در باره وضع نامشخص پرداخت های ماه های پایانی سال برای بازنشستگان فولاد در سرتاسر کشور است که حدود 85 تا 90 هزار نفر هستند که سال هایی از عمر خودشان را با این شرایط سخت گذرانده اند، بنابراین از وزیر تعاون به عنوان متولی این بخش درخواست دارم برنامه ای مناسب در این حوزه تدارک ببنید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تذکر بعدی بنده خطاب به آقای رئیس جمهور است؛ آقای رییس جمهور، دیروز با آقای سیف و همکارنشان در کمیسیون اقتصادی جلسه داشتیم و از همین رو امروز مردم در حوزه مسائل مرتبط با موسسات غیرمجاز اذعان دارند و به دفاتر نمایندگان مراجعه می کنند و پیام می فرستند که آن چیزی که بانک مرکزی می گوید تطابق ندارد زیرا دوستان بانک مرکزی می گویند ما رفته ایم و 98 درصد را تعیین تکلیف کرده ایم بنابراین، این شرایط را به صلاح کشور نمی دانیم؛ بنابراین از رئیس بانک مرکزی درخواست داریم، سامانه ای را تعریف کنند تا هر کسی را که در کشور اعتراض دارد اطلاعاتش وارد سامانه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
بررسی مسائل حوزه مسکن لرستان در نشست تصويری شورای عالی مسکن
رامسر میزبان همایش ملی نخبگان شاهد و ایثارگر کشور
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
قبوض گاز بر اساس الگوی مصرف پنج‌ساله محاسبه می‌شود
افتتاح زمین چمن مصنوعی دبستان بانو سَرِه در آران و بیدگل
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
بسته خبر‌های کوتاه ۱۸ آبان در یک نگاه
قطع گاز در رودسر و املش
رئیس انجمن قهوه ایران خواستار توجه بیشتر به این صنعت شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)