چشم انداز روشن به صنعت کشتیرانی کانتینری جهان
در شرایطی که پیش بینی می شود، رشد جابجایی کانتینری ار رشد عرضه در سال جاری میلادی برای دومین سال متوالی پیشی گیرد، چشم انداز روشن تری را می توان برای صنعت کشتیرانی کانتینری متصور بود.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ موسسه آلفالاینر در تحلیلی نوشت: با توجه به اینکه روند جابجایی کانتینری در سه ماه نخست سال جاری میلادی رو به رشد بوده و پیش بینی می شود برای دومین سال متوالی در سال جاری میلادی شاهد پیشی گیری رشد جابجایی کانتینری از رشد عرضه باشیم، می توان چشم انداز روشن تری را برای صنعت کشتیرانی متصور بود.
این گزارش ادامه داد: با توجه به حجم خوب جابجایی کانتینری در بنادر کانتینری مهم جهان در ماه های اخیر سال جاری میلادی، پیش بینی می شود کل رشد جابجایی کانتینری جهان در سال 2017 ، 4.6 درصد افزایش یابد.
بر اساس گزارش موسسه آلفالاینر در سه ماه نخست سال جاری میلادی، حجم جابجایی کانتینری در بیش از 150 بندر در جهان رشد 5.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.
بنادر در آفریقا، آسیای جنوبی، آمریکای لاتین جابجایی کانتینری قوی را به نمایش گذاشتند، از سوی دیگر، بنادر در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و بنادر مدیترانه جابجایی کانتینری نسبتا ضعیف تری را شاهد بودند.
یک محرک اصلی در رشد بیش از حد پیش بینی شده در سه ماه نخست سال جای میلادی، نمایش قدرتمند جابجایی کانتینری در بنادر چینی ( شامل هنک کنگ) هم چنین بنادر آمریکایی شمالی و اروپای شمالی بوده است، به طوری که رشد سال به سال در هر دو منطقه از شش درصد نیز فراتر رفته است.
انتظار می رود در سال جاری میلادی، رشد جابجایی کانتینری از رشد ظرفیت عرضه برای دومین سال متوالی سبقت گیرد، اتفاقی که می تواند معضل ظرفیت مازاد که از سال 2009 تاکنون دست به گریبان صنعت کشتیرانی است را کاهش دهد.
آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی آلفالاینر نشان می دهد، ناوگان فعال با جابجایی 19 میلیون و 930 هزار TEU در اواسط ماه جاری، افزایش 918 هزار TEU و یا به عبارتی رشد 4.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.
این گزارش در پایان با اشاره به تاثیر کوچک شدن ناوگان کشتی های بیکار در رشد مذکور، نوشت: در حال حاضر، ظرفیت ناوگان بیکار 2.5 درصد از کل ناوگان را تشکیل می دهد، این رقم در سال گذشته 7.8 درصد بوده است.
اقیانوس آرام، محل نواختن آهنگ رشد
کارگزاران گزارش می دهند به دنبال تقاضای تازه برای کارگو، درآمد فله بر های سوپراماکس دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت.
به گزارش گروه بین الملل مانا ، لویدزلیست با اشاره به اینکه به دنبال تقاضای تازه برای کارگو، درآمد فله بر های پاناماکس دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت، نوشت: به دلیل تقاضای بالای کارگو از سیمان گرفته تا سنگ آهن، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس به بالاترین میزان در سه هفته گذشته رسید.
Braemar ACM - یکی از بزرگترین شرکت های کارگزاری خرید و فروش و چارترینگ در جهان مستقر در لندن در این باره گفت: علیرغم بروز برخی از ضعف ها و سستی در بازار آسیای جنوب شرقی، بازار قوی منطقه اقیانوس آرام شمالی بعلاوه ساحل شرقی فعال استرالیا، سبب افزایش نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس شد.
در گزارش گروه تحقیقی کلارکسونز لندن نیز آمده است، به دنبال تقاضا کارگوی تازه، آهنگ بازار در اقیانوس آرام بهتر نواخته می شود.
نرخ میانگین چارتر زمانی در شاخص بالتیک در روز سه شنبه با رشد 7.7 درصدی به هشت هزار و 120 دلار افزایش یافت، رقمی که بالاترین سطح را از 30 ماه می سال جاری میلادی تاکنون به نمایش می گذارد.
به گفته سازمان مبادلات شاخص بالتیک، بازار آتلانتیک نیز روند مثبتی را شاهد بود، در حالی که در بازار مدیترانه به دلیل عرضه وافر شناور، شرایط به این گونه نبود.
ناگفته نماند به نقل از رویترز، Banchero Costa شرکت کارگزار دربخش دریایی اعلام کرد، اعتصاب یک بندر در آرژانتین سبب اجتماع کشتی ها و انتظار 20 دقیقه ای برای بارگیری غلات شد.
در گزارش کلارکسونز هم چنین آمده است: در بازار نقدی، هزینه حمل محموله سیمان از چین به سنگاپور هفت هزار و 500 دلار در روز بسته شد، در حالی که یک زوج از محموله های سنگ معدن نیکل از فیلیپین به چین هفت هزار و 200 دلار و نه هزار دلار در روز بارگیری شدند.
افزون بر این، هزینه حمل محموله سنگ آهن از آمریکای جنوبی به روتردام هلند 11 هزار دلار در روز تعیین شد، از طرف دیگر، سفر دریایی محموله کک نفتی از خلیج آمریکا به هند در بالاترین قیمت،18 هزار و 500 دلار در روز بسته شد.
همچنین هزینه حمل از پرو به منطقه سنگاپور-چین، 12 هزار و 750 دلار در روز مشاهده شد.
به گفته گزارشات کارگزاران، چارترهای کوتاه مدت تا شش ماه، بین هشت هزار و نه هزار و 100 دلار در روز بسته شدند.
این گزارش در پایان به نقل از VesselsValue نوشت: در بازار شناور دست دوم، یک فروند فله بر ساخت سال 2001 به ارزش شش میلیون و 600 هزار دلار فروخته شد.