نقش بندر پیرائوس در موفقیت خصوصی سازیِ یونان
خصوصی سازی در طرح نجات بین المللی یونان از سال 2010 تاکنون نقشی اساسی داشته است و توانست از مجموع پنج میلیارد یورو چهار میلیارد برای این کشور سودآوری داشته باشد.

به گزارش
خبرگزاری صداو سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ بندر پیرائوس یونان به شرکت کشتیرانی کاسکو چین بعنوان بخشی از برنامه خصوصی سازی این کشور یکی از سودآورترین و موفقیت ترین برنامه های اقتصادی یونان برای مقابله با معضلات مالی به حساب می آید.
بر اساس این گزارش، بندر پیرائوس در بین بنادر اروپا دومین بندری است که در دهه اخیر شاهد افزایش میزان جابه جایی های کانتینری بوده است و توان عملیاتیِ کانتینری در آن با رشد 167.7 درصدی در سال 2016 میلادی به سه میلیون و 675 TEU رسید.
سال 2015 میلادی نیز سه میلیون و 289 هزار TEU کانتینر در این بندر جابه جا شد که آمار مذکور سال گذشته میلادی خبر از رشد 11.7 درصدی آن می دهد.
افزایش جابه جایی کانتینری در سال گذشته میلادی کسب جایگاه هشتم بزرگترین بنادر کانتیری در اروپا را برای بندر پیرائوس به همراه داشت.
جایگاه اول تا سوم را نیز بنادر روتردام هلند، آنتورپ بلژیک و هامبورگ به ترتیب با جابه جایی 12 میلیون و 385 هزار، 10 میلیون و 37 هزار و هشت میلیون و 910 هزار TEU کانتینر به خود اختصاص دادند.
جابه جایی کانتینری در سه ترمینال بندر پیرائوس با مدیریت 282 هزار TEU و افزایش 12 درصدی و در ماه ژانویه آغازی پرقدرت را برای این بندر به همراه داشت.
ظرفیت پهلوگیری کانتینربرها در بندر هامبورگ افزایش یافت
مقامات بندر هامبورگ (HPA) از اتمام پروژه حوضچه پهلوگیری Vorhafen این بندر با هدف افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورهای کانتینری خبر داد.
به گزارش گروه بین الملل مانا همزمان با تکمیل بازسازی حوضچه پهلوگیری Vorhafen بندر هامبورگ امکان ورود شناورهای بزرگتر کانتینری، سرعت بخشی در عملیات پهلوگیری و توسعه ایمنی دریانوردی در این بندر فراهم شد.
اتمام بموقع پروژه نوسازی حوضچه مذکور که صرف هزینه و ذخیره زمانی را به همراه داشت، خدمات رسانی در حوزه حمل و نقل کانتینری و به ویژه شناورهای کروز را در دسترس این بندر قرار داد.
پیش از این بندر هامبورگ پذیرای شناورهایی با عرض 37 متر بود اما در حال حاضر شناورهایی با عرض 40 متر قادر به پهلوگیری در این بندر و فضایی به قطر 450 متر برای مانورهای دریایی هستند.
وزیر امور اقتصادی، حمل و نقل و فناوری هامبورگ در پایان این گزارش گفت: تکمیل این پروژه گامی بزرگ در توسعه بندر به حساب می آید و با توسعه و بروزرسانی زیرساخت ها آینده پررونقی در انتظار این بندر است.
تهدید جدی بازار نفتکش ها با کاهش شناورهای VLCC
موسسه کارگزاری Gibson از کاهش تعداد نفتکش های غول پیکر (VLCC) غیرفعال تجاری ایرانی و غیرایرانی در بازار نفتکش ها خبر داد.
براساس آمار منتشر شده، تعداد شناورهای VLCC ایرانی طی چند ماه گذشته و تا ماه فوریه سال جاری میلادی به سرعت کاهش یافت و نقطه شروعی برای کاهش تعداد این شناورها در کشورهایی غیر از ایران شد.
با این حال واحد ذخیره ساز شناورهای VLCC ثابت می ماند و 6.5 درصد از ناوگان نفتکش های جهان را تشکیل می دهد. این در حالی است که موسسه کارگزاری Gibson به طور کلی وضعیت خوبی را برای بازار نفتکش های غول پیکر و مالکان آنان در کوتاه مدت پیش بینی نکرده است.
کاهش تعداد شناورهای VLCC به دنبال اتخاذ تصمیم اوپک در ماه نوامبر سال 2016 میلادی مبنی بر کاهش تولیدات نفتی تا تقریباً یک میلیون و 800 هزار b/d و با هدف ایجاد تعادل دوباره در بازار نفت و کاهش دفاتر بزرگ نفتی بود که در سال های اخیر تعدادشان رو به فزونی نهاد.
استراتژی جدید موجب ایجاد تعادل در تعیین نرخ نفت خواهد شد اما روال نزولی در بورس بخش ذخیره سازی شناورهای VLCC را با تهدیدی جدی روبه رو می کند.
در ماه ژانویه تولیدات اوپک در خاورمیانه در مقایسه با ماه دسامبر روزانه یک میلیون بسکه b/d کاهش یافت و گزارش منتشرشده رویترز خبر از افزایش این روال در ماه فوریه داد.
از آنجاییکه خاورمیانه بزرگترین بازار VLCC است، کاهش در میزان صادرات نفت خام همزمان با رشد سریع سایز شناورهای ناوگان به تانکرداران آسیبی جدی وارد می کند.
کشتی سازی های کره از چین پیشی گرفتند
کشتی سازی های کره جنوبی در بخش سفارشات جدید، از کشتی سازی های کره پیشی گرفتند.
بنا بر گزارش گروه بین الملل مانا، با توجه به انعقاد چندین قرارداد جدید بین کشتی سازی های کره و مالکان اروپایی، به ویژه در بخش نفتکش های غول پیکر، می توان اذعان داشت، کشتی سازی های کره جنوبی در بخش سفارشات جدید، جلوتر از کشتی سازی های کره، گام برداشته اند.
این گزارش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، کشتی سازی صنایع سنگین هیوندایی HHI کره جنوبی چندین سفارش ساخت نفتکش غول پیکر به ارزش بیش از 80 میلیون دلار را دریافت کرده است، نوشت: این امر رقابت قیمت در ساخت تانکرهای جدید را به همراه داشته است.
بر طبق گروه تحقیقی کلارکسونز لندن، در دو ماه نخست سال جاری میلادی، کشتی سازی های کره سفارشات جدید با ظرفیت 1.6 میلیون DWT را دریافت کردند، در حالی که در کشتی سازی های چینی این رقم 781 هزار و200 DWT گزارش شده است.
کشتیرانی هانجین از بورس خارج می شود
کشتیرانی ورشکسته هانجین کره جنوبی از فهرست شرکت های بورسی خارج می شود.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، کشتیرانی ورشکسته هانجین کره جنوبی درهفتم ماه جاری میلادی، از لیست بورس محلی خارج خواهد شد.
برغم اینکه کشتیرانی هانجین سود خالص 289 میلیون وون را در سال 2010 کسب کرد، اما یک سال بعد، به دلیل رقابت فزاینده در بخش کشتیرانی و یک رکود در صنعت کشتیرانی جهان، به یکباره ضرر خالص 824 میلیون وون را به ثبت رساند.
در اواخر ماه سپتامبر سال گذشته، بدهی کشتیرانی مذکور به مرز 6.69 تریلیون وون رسید، در حالی که به گفته آلفالاینر، ارزش اموال کلی کشتیرانی هانجین 4.34 تریلیون بود.
به این ترتیب، درهفدهم ماه فوریه سال جاری میلادی و پس از گذشت شش ماه از زمان ارائه تقاضای مصونیت ورشکستگی، دادگاه منطقه مرکزی سئول با توجه به اینکه ارزش بدهی و تسویه حساب کشتیرانی مذکور بیش از ارزش واقعی آن است، با صدور رای ورشکستگی، به فعالیت 40 ساله کشتیرانی هانجین برای همیشه خاتمه داد.