این ماده ارجاعی به کمیسیون تلفیق موضوعاتی همچون نحوه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها، کاهش نرخ عوارض صدور پروانه ساختمانی در کاربری های اداری، تجاری و صنعتی متناسب با کاربردهای مسکونی همان منطقه، تعیین سهم شهروندان در تامین هزینه های خدمات عمومی و شهری، برونسپاری وظایف قابل واگذاری و هدایت بودجه شهرداری ها به سمت هزینهکرد در حوزه وظایف اصلی و قانونی آنها و ممنوعیت پرداخت هرگونه هزینه از اعتبارات شهرداری به دستگاههای اجرایی و... را شامل می شود.
نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را موظف به سامان بخشی مناطق حاشیه نشین و ایجاد شهرک های اقماری برای اسکان جمعیت مهاجر کردند.
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز در بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور، با اصل ماده 78 این لایحه با 162 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده 78 لایحه مذکور دولت موظف است به منظور ارتقاء شرایط محیطی پایدار و فراگیر ساکنان مناطق حاشیهنشین از مزایای شهرنشینی و پیشنگری و پیشگیری از ایجاد سکونتگاههای غیرمجاز اقدامات زیر را انجام دهد:
الف- برنامهریزی برای مدیریت و توزیع متناسب فعالیت، جمعیت و مهاجرت در کشور و ممانعت از توسعه حاشیه نشینی با رویکرد تقویت مبادی مهاجرت، به گونهای که سالانه دهدرصد نسبت به ساماندهی مناطق حاشیه نشین و کاهش جمعیت آن اقدام شود.
ب- سامان بخشی مناطق حاشیهنشین تعیین شده توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از طریق تدوین و اجرای ساز و کارهای حقوقی، مالی و فرهنگی و توانمندسازی ساکنان بافتهای واقع در داخل محدودههای شهری با مشارکت آنها، در چهارچوب «سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیرمجاز» و ایجاد شهرکهای اقماری برای اسکان جمعیت مهاجر
ت- تهیه و اجرای طرح هادی برای روستاهای واقع در حریم شهرها با رویکرد کنترل محدوده روستاهای مذکور در حد رشد طبیعی آنها
ث- طراحی و ایجاد کمربند سبز در اطراف مراکز جمعیتی توسط شهرداری ها با مشارکت دولت در قالب بودجه سنواتی
* دولت مکلف به جذب دانشجو- معلمان در وزارت آموزش و پرورش شد
نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.
مجلس در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور، با بند (الف) و (ب) ماده 79 این لایحه موافقت کرد. این در حالی است که ماده فوق در بخش 12 و مبحث مرتبط با آموزش عمومی، آموزش عالی و علم و فناوری قرار دارد.
بنابر این گزارش در بند (الف) و (ب) ماده 79 لایحه برنامه ششم توسعه کشور آمده است؛
الف- دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام و هیچ اقدامی مغایر قانون و این سند صورت نگیرد.
2- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و تدوین نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور و با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی
3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی
4- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی بویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.
ب- سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
* سه میلیارد دلار به مقاومسازی مدارس اختصاص داده شد
مجلس، دولت را به تخصیص سه میلیارد دلار اعتبار برای افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس مکلف کرد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 13 دی) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه با بندهای (ج)، (د) و (هـ) ماده 79 این لایحه موافقت کردند.
در بندهای (ج)، (د) و (هـ) ماده 79 این لایحه آمده است:
ج) وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیئت وزیران می رسد اقدام نماید.
د) دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز میباشد و باید معادل کمک های تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.
تبصره - آییننامه اجرایی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارتآموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد.
هـ) دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی با اولویت پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش اختصاص دهد.
* هزینههای مصروفه در احداث و توسعه فضاهای آموزشی، به عنوان مالیات تلقی میشود
نمایندگان مردم در خانه ملت موافقت کردند هزینه همه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 13 دی) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور، با بندهای (و)، (ز) و (ح) ماده 79 این لایحه موافقت کردند.
بنا بر این گزارش در بندهای (و)، (ز) و (ح) ماده 79 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است:
و) هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام میشود با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
تبصره - آیین نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون، توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
ز) کلیه درآمدها، کمک ها و هدایای نقدی مردمی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را در قالب بودجه سنواتی فقط برای فعالیت های پرورشی توسط سازمان دانش آموزی در مدارس هزینه نماید.
ح) دولت موظف است در طول سال های برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزش های ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.