• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۱۶۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
فراخبر:

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

آمار ها نشان می دهد که در سال های اخیر تولید خودروهای سنگین در کشور بسیار کم و نوسانی بوده است. تیراژ تولید خودروهای سنگین حدود ده تا بیست هزار دستگاه در سال است. این در حالی است که هم اکنون 180 هزار خودرو سنگین با عمر بیش از 25 سال در کشور تردد می کند.

پژوهش خبری صدا و سیما: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی از لایحه دائمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، امکان ورود کامیون‌های با سه سال کارکرد برای نوسازی ناوگان باری و کامیونی کشور را تصویب کردند. براین اساس به دولت اجازه داده شد با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه سال داشته باشند مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به کشور وارد شوند.

با توجه به آمار تولید در سال های اخیر، حال و روز تولید خودروهای سنگین در کشور بسیار وخیم است. آمار فوق نشان می دهد که در سال های اخیر تولید این خودروها بسیار کم و نوسانی بوده است. تیراژ تولید خودروهای سنگین حدود ده تا بیست هزار دستگاه در سال بوده است. این در حالی است که هم اکنون 180 هزار خودرو سنگین با عمر بیش از 25 سال در کشور تردد می کند. این میزان در سال 90 برابر 50 هزار دستگاه بود.

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

با آمار تولید فعلی حداقل 10 سال زمان می برد تا همین 180 هزار خودرو سنگین فرسوده نوسازی شود علاوه بر این نیز طی همین ده سال بیش از 100 هزار خودرو سنگین دیگر نیز به فرسودگی که می رسد که در مجموع حدود 15 سال نوسازی ناوگان زمان می برد. بنابراین و باتوجه به هزینه بالای خودرو سنگین صفر، تصمیم واردات خودرو سنگین دست دوم گرفته شد.

یکی از مواردی که موجب عدم توسعه تولید خودرو سنگین پس از تجربه طولانی مدت در تولید این خودروها شده است، تولید مدل‌های بسیار زیاد با تیراژ بسیار کم در دهه اخیر است. با توجه به آمار منتشره توسط دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه در سال های اخیر9 شرکت داخلی، 12 نمانام (برند) خارجی را در 33 مدل کامیون، کامیونت و کشنده با تیراژ بسیار پایین در داخل کشور تولید کرده اند به صورتی که فقط 6 مدل دارای تیراژ سالانه 500 دستگاه است.

تولید مدل های فراوان با تیراژ پایین موجب شکل نگرفتن توان قطعه سازی در کشور به علت تیراژ پایین قطعات مورد نیاز و ناتوانی در  تولید خودرو سنگین در کشور شده است. علاوه بر این مونتاژ کاری در تیراژ پایین موجب عدم شکل گیری توانایی طراحی خودرو سنگین در کشور شده است. عدم شکل گیری قطعه سازی و فقدان توانایی طراحی موجب وابستگی شدید کشور به شرکت های خارجی به منظور مونتاژ این خودروها شده است. بنابراین برای درمان این مشکل برای سال های آینده وزارت صنعت باید با به کارگیری سیاست تمرکز در تولیدات خودرو سنگین علاوه بر بر طرف کردن نیاز کشور، از نابودی این صنعت سابقه دار در کشور جلوگیری نماید.

چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟

   چرادرخودرو‌های سنگین قطعه‌سازنشدیم؟راه‌کاربرون رفت ازوضعیت فعلی چیست؟



پژوهش خبری//

* منابع در آرشیو موجود است.


 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اختتامیه هفدهمین آزمون «ترنم وحی» در کاشمر برگزار می‌شود
مردودی در معاینه فنی مشکل آلایندگی هوا
یادواره شهدای نیروی انتظامی سلسله لرستان
پذیرایی از عزاداران فاطمی با غذای اصیل در آران و بیدگل
طرح جامع مرزهای کرمانشاه در مدت کوتاهی تدوین شود
برنامه های متنوع رادیو برای شنوندگان
برگزاری اردوی جهادی در روستای چاه زول سنگان خواف
برگزاری محفل شعر فاطمی در فردیس
نهاوند رتبه نخست کشت مارچوبه در استان همدان
توقیف وانت نیسان حامل آرد قاچاق در دشت آزادگان
برگزاری سوگنامه هنری بانوی آب و آفتاب در کیش
تجلیل از فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شاهین دژ
اعلام زمان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد هادی مرزبان
دعوت مسئولان استان یزد برای حضورمردم در مراسم تشییع شهدای گمنام
آخرین اقدامات برای مهار آتش در جنگل الیت
افتتاح مرکز درمانی در شهربابک
برگزاری همایش جهاد تبیین در آباده
اشک و آغوش؛ استقبال مردم شهر‌های مختلف گلستان از شهدای گمنام
تصویب ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای توسعه ای شهرستان اشنویه
پایان بازی های همبستگی اسلامی با مقام سومی کاروان ایران
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)